RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: neuromarketingexpert Chantal van den Berg over de commotie rondom de dichte deur-campagne van INretail.

 

"Als je je deur openhoudt, dan heb je iets uit te leggen aan de maatschappij", aldus INretail-directeur Jan Meerman, die vorige week een oproep deed aan winkeliers. Boodschap: deur dicht, energierekening omlaag. Retailondernemers uitten hun ontevredenheid: de maatregel zou minder bezoekers trekken en de omzet doen kelderen. Klopt dat, en wat doet een dichte deur precies met het koopgedrag van een consument?  

 

Om met de deur in huis te vallen: zorgt een dichte deur inderdaad voor minder bezoekers?

“Ja en nee. Je kunt het eigenlijk vanuit twee perspectieven bekijken. Enerzijds zorgt de deur voor een fysieke barrière tussen de winkel en de klant. Anderzijds ligt het eraan hóe de klant de deur moet openen.

 

Dit punt gaat uit van fysieke psychologie. Lang verhaal heel kort: wanneer je een boodschappenmandje optilt of een boodschappentas tilt, gebruik je een bovenarmspier. Als je de deur van een...