Kiezen voor een niche kan een risico zijn, maar ook een basis voor succes. Het Italiaanse merk Mutti houdt zich al ruim 120 jaar alleen met tomaten bezig en dat gaat goed, gezien de sterke internationale groei. RetailTrends bracht een bezoekje aan het merk in Parma. Vandaag deel één: een rondje door de tomatenvelden en de fabriek.


De naam Mutti zal in Nederland wellicht nog niet iedereen even bekend in de oren klinken. Hier is het Amerikaanse Heinz nog altijd heer en meester op het gebied van tomatenpuree, passata, polpa en andere ingeblikte tomatenproducten die de supermarktschappen vullen. Het Italiaanse Mutti is vooralsnog alleen bij Albert Heijn te vinden. Daar komt overigens wel verandering in. “We gaan samenwerken met de retailers die bij Superunie horen”, vertrouwt de woordvoerder ons toe tijdens de rondleiding. “Dat is het plan voor de korte tot middellange termijn.” 


In andere Europese landen heeft Mutti al meer voet aan de grond. Het merk was vorig jaar marktleider in zeven landen. Naast de thuismarkt zijn dat Frankrijk, Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland en...