Kiezen voor een niche kan een risico zijn, maar ook een basis voor succes. Het Italiaanse merk Mutti houdt zich al ruim 120 jaar alleen met tomaten bezig en dat gaat goed, gezien de sterke internationale groei. RetailTrends bracht een bezoekje aan het merk in Parma. Vandaag deel één: een rondje door de tomatenvelden en de fabriek.
De naam Mutti zal in Nederland wellicht nog niet iedereen even bekend in de oren klinken. Hier is het Amerikaanse Heinz nog altijd heer en meester op het gebied van tomatenpuree, passata, polpa en andere ingeblikte tomatenproducten die de supermarktschappen vullen. Het Italiaanse Mutti is vooralsnog alleen bij Albert Heijn te vinden. Daar komt overigens wel verandering in. “We gaan samenwerken met de retailers die bij Superunie horen”, vertrouwt de woordvoerder ons toe tijdens de rondleiding. “Dat is het plan voor de korte tot middellange termijn.”
In andere Europese landen heeft Mutti al meer voet aan de grond. Het merk was vorig jaar marktleider in zeven landen. Naast de thuismarkt zijn dat Frankrijk, Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland en...
Kiezen voor een niche kan een risico zijn, maar ook een basis voor succes. Het Italiaanse merk Mutti houdt zich al ruim 120 jaar alleen met tomaten bezig en dat gaat goed, gezien de sterke internationale groei. RetailTrends bracht een bezoekje aan het merk in Parma. Vandaag deel één: een rondje door de tomatenvelden en de fabriek.
De naam Mutti zal in Nederland wellicht nog niet iedereen even bekend in de oren klinken. Hier is het Amerikaanse Heinz nog altijd heer en meester op het gebied van tomatenpuree, passata, polpa en andere ingeblikte tomatenproducten die de supermarktschappen vullen. Het Italiaanse Mutti is vooralsnog alleen bij Albert Heijn te vinden. Daar komt overigens wel verandering in. “We gaan samenwerken met de retailers die bij Superunie horen”, vertrouwt de woordvoerder ons toe tijdens de rondleiding. “Dat is het plan voor de korte tot middellange termijn.”
In andere Europese landen heeft Mutti al meer voet aan de grond. Het merk was vorig jaar marktleider in zeven landen. Naast de thuismarkt zijn dat Frankrijk, Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland en Slovenië. Voldoende om zich voor het derde jaar op rij ook Europees tomatenmarktleider te kunnen noemen. Van de 484 miljoen euro omzet kwam vorig jaar 51 procent van buiten Italië. Het is voor het eerst dat Mutti buiten eigen land groter is dan erbinnen.
Kwaliteit boven kosten
Mutti is in 1899 opgericht door de broers Callisto en Marcellino Mutti. Inmiddels staat de vierde generatie, Francesco Mutti, als ceo aan het roer. Ook zijn vader is nog binnen het bedrijf actief, terwijl de vijfde generatie – de dochter van Francesco – ook al binnenboord is. Mutti heeft vandaag de dag drie productielocaties. Naast die in Parma waar wij te gast zijn, is er nog een in diezelfde omgeving en een in het zuidelijke Campanië. Dat zijn, samen met de zuidoostelijke regio Apulië, ook de gebieden waar de tomaten groeien.
Wij bezoeken de tomatenvelden in de omgeving van Parma, de thuisbasis van Mutti. Ugo Peruch verzorgt de rondleiding. Hij was tot voor kort agricultural director van het bedrijf en is nu adviseur van zijn opvolger, tot hij eind dit jaar met pensioen gaat. In zijn rol moest hij ervoor zorgen dat alleen de beste kwaliteit tomaten in de Mutti-blikken terechtkwamen. “Mij is nooit gevraagd op de kosten te letten”, zegt Peruch. “Alleen op de kwaliteit. Tomaten die voor ons niet goed genoeg zijn, verkopen we aan andere spelers in de markt die meer op prijs gefocust zijn.”
Tekst loopt door onder de afbeelding
Tomatenoogst
Ugo Peruch, voormalig agricultural director Mutti
Het sleutelwoord om tot die kwaliteit te komen volgens Peruch: selectie. “Wij kunnen de beste tomaten selecteren omdat we meer betalen. Ten opzichte van de markt betalen we onze producenten tien à vijftien procent meer.” Bovendien werkt Mutti met een kleine groep van zo’n 250 boeren per fabriek, die goed weten waar het bedrijf naar zoekt. Essentieel volgens Peruch, want met een slechte tomaat maak je nooit meer een goed eindproduct. “Ons verwerkingsproces kan de kwaliteit van het product niet verbeteren, de kwaliteit van het ruwe product moet goed zijn.”
De geselecteerde tomaten worden per vrachtwagen naar de nabijgelegen Mutti-fabriek gebracht. Dagelijks gaat het om tweehonderd trucks, goed voor vijfhonderdduizend kilo tomaten. Bij alle binnenkomende trucks wordt de lading steekproefsgewijs gecontroleerd. Soms komt het voor dat een wagen wordt teruggestuurd en de tomaten alsnog aan minder kritische concurrenten moeten worden verkocht.
Tekst loopt door onder de afbeelding
Tomaten worden gewassen in het 'tomatenzwembad'
Niet voor niets beschouwt ceo Francesco Mutti het blijven investeren in de relaties met boeren als een van zijn belangrijkste taken. “De markt verandert”, vertelt hij. “Dertig jaar geleden leefde het idee dat het niet uitmaakte wat je deed, er kwamen altijd genoeg boeren op je af die voor je wilden werken. Wij willen selectief zijn in met wie we samenwerken, en een solide relatie met hen bouwen.”
Tekst loopt door onder de afbeelding
Een nog grotere uitdaging richting toekomst ligt volgens Mutti op duurzaamheidsgebied. Voor de periode 2022-2024 heeft het bedrijf om te beginnen 1,5 miljoen euro gereserveerd om milieuprojecten op te zetten, gericht op de pijlers lucht, water, land en zon. “We moeten veel voorzichtiger met onze omgeving omgaan”, ziet de topman. Hij is overigens meer bezorgd over de algemene gevolgen van klimaatverandering dan die voor Mutti zelf. “Klimaatverandering zal ons als tomatenbedrijf uiteindelijk ook raken”, weet hij. “Maar al ver voordat het zover is, zullen de gevolgen van klimaatverandering de wereld schokken.”
Binnenkort op RetailTrends deel 2 van dit verhaal: een uitgebreid interview met Francesco Mutti over de strategie van het merk