RetailTrends besteedt deze week, landelijke Week van Duurzaamheid uitgebreid aandacht aan Changemakers in Retail: ondernemers die winst voor hun bedrijf combineren met winst voor de wereld. Vandaag: de consument laat zien dat hij belang hecht aan duurzame leveringen. Waar moet een retailmerk op letten?


Ineens is daar die wens van de consument om artikelen duurzaam of duurzamer geleverd te krijgen. Prijs, snelheid én betrouwbaarheid hebben er een geduchte concurrent bij gekregen.


Een groeiend aantal retailers, waaronder Rituals en Kruidvat, speelt hierop in door producten met een fietskoerier te laten bezorgen of elektrische voertuigen in te zetten. Het aantal aanbieders van deze op het oog duurzame opties voor de lastmile neemt eveneens toe. Consumenten zijn enthousiast: toen cosmeticamerk Paula’s Choice de optie aanbood maakte al snel 21 procent van de klanten er gebruik van.


De beweging naar duurzamere leveringen lijkt in gang gezet door de vraag van consumenten. Eén, twee jaar geleden volstond het voor retailers om te benadrukken dat er duurzame afleveropties waren.


In de praktijk werd daar weinig gebruik van gemaakt en werden consumenten hiertoe ook niet geprikkeld. Uit onderzoek van onder andere DeliveryMatch,...