RetailTrends besteedt deze week, landelijke Week van Duurzaamheid uitgebreid aandacht aan Changemakers in Retail: ondernemers die winst voor hun bedrijf combineren met winst voor de wereld. Vandaag: de consument laat zien dat hij belang hecht aan duurzame leveringen. Waar moet een retailmerk op letten?
Ineens is daar die wens van de consument om artikelen duurzaam of duurzamer geleverd te krijgen. Prijs, snelheid én betrouwbaarheid hebben er een geduchte concurrent bij gekregen.
Een groeiend aantal retailers, waaronder Rituals en Kruidvat, speelt hierop in door producten met een fietskoerier te laten bezorgen of elektrische voertuigen in te zetten. Het aantal aanbieders van deze op het oog duurzame opties voor de lastmile neemt eveneens toe. Consumenten zijn enthousiast: toen cosmeticamerk Paula’s Choice de optie aanbood maakte al snel 21 procent van de klanten er gebruik van.
De beweging naar duurzamere leveringen lijkt in gang gezet door de vraag van consumenten. Eén, twee jaar geleden volstond het voor retailers om te benadrukken dat er duurzame afleveropties waren.
...
RetailTrends besteedt deze week, landelijke Week van Duurzaamheid uitgebreid aandacht aan Changemakers in Retail: ondernemers die winst voor hun bedrijf combineren met winst voor de wereld. Vandaag: de consument laat zien dat hij belang hecht aan duurzame leveringen. Waar moet een retailmerk op letten?
Ineens is daar die wens van de consument om artikelen duurzaam of duurzamer geleverd te krijgen. Prijs, snelheid én betrouwbaarheid hebben er een geduchte concurrent bij gekregen.
Een groeiend aantal retailers, waaronder Rituals en Kruidvat, speelt hierop in door producten met een fietskoerier te laten bezorgen of elektrische voertuigen in te zetten. Het aantal aanbieders van deze op het oog duurzame opties voor de lastmile neemt eveneens toe. Consumenten zijn enthousiast: toen cosmeticamerk Paula’s Choice de optie aanbood maakte al snel 21 procent van de klanten er gebruik van.
De beweging naar duurzamere leveringen lijkt in gang gezet door de vraag van consumenten. Eén, twee jaar geleden volstond het voor retailers om te benadrukken dat er duurzame afleveropties waren.
In de praktijk werd daar weinig gebruik van gemaakt en werden consumenten hiertoe ook niet geprikkeld. Uit onderzoek van onder andere DeliveryMatch, leverancier van een order-, transport- en shippingmanagementsysteem, blijkt dat die situatie is veranderd.
12% onlineretail geeft duurzaamheid aan
Uit het onderzoek van DeliveryMatch van begin 2022 (E-commerce logistics in Europe: integrate or stagnate) blijkt dat inmiddels zo’n twaalf procent van de onlineretailers indicaties geeft over duurzaam leveren. In Duitsland en Frankrijk ligt dat percentage hoger dan in Nederland, in het Verenigd Koninkrijk iets lager.
Het onderzoek legt ook bloot dat op één aspect de verschillen tussen consumenten in landen niet zo groot zijn: de voorkeurslevering. Een zeer grote meerderheid wenst artikelen thuis afgeleverd te krijgen. Ophalen bij een afleverpunt is een goede tweede. De buren en een kluisje volgen daarna.
Voor consumenten zijn er twee duurzame aspecten waarop onlineretailers zich duidelijk kunnen onderscheiden. Ten eerste het gebruikte verpakkingsmateriaal, ten tweede de transportwijze.
Goed verpakt
Nederlanders geven aan de mate van duurzaamheid van het verpakkingsmateriaal belangrijk tot zeer belangrijk te vinden, belangrijker dan consumenten in de andere landen. Van de ondervraagde Nederlanders noemt 36 procent dit zeer belangrijk, terwijl 44 procent aangeeft het belangrijk te vinden.
Tekst gaat verder onder de foto
De mate van duurzaamheid bij de transportwijze is eveneens belangrijk, zij het een tikje minder dan de verpakking. De onderzoekers concluderen dat op beide onderdelen duidelijk kansen liggen voor onlineretailers die zich willen onderscheiden.
Misschien wel de belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat consumenten veel meer waarde hechten aan duurzaamheid. In 2017 stond dit aspect niet in de topvijftien van belangrijkste onderwerpen, in 2022 staat duurzaamheid van de verpakking op nummer drie en duurzaamheid van de aflevermethode op positie zeven.
‘Moeten nu echt aan de slag’
Cosmeticamerk Paula’s Choice, inmiddels onderdeel van Unilever, zegt in 2030 klimaatneutraal te willen zijn. Frans Jansen, director operations Europa: “Daarin zijn we niet uniek, maar het betekent dat je als bedrijf nu echt aan de slag moet. Dus voeren we veranderingen door binnen de hele keten. We doen wat we kunnen, maar hebben nog niet alles inzichtelijk. Een externe partij onderzoekt onze keten op dit moment, daarna weten we waar we precies staan. Op dit moment steunen we via offsetting diverse duurzame projecten. Uiteindelijk willen we zoveel mogelijk CO2 reduceren.”
Drie maanden geleden startte de onderneming met de inzet van fietskoeriers. “Die bezorgoptie hebben we bovenaan geplaatst in de checkout. Maar liefst 21 procent van onze klanten koos hier direct voor. Het kost ze niets extra. Nu kijken we of we dit ook in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk kunnen inzetten.”
Jansen vindt dat retailers bij alles wat ze doen een eerlijk verhaal moeten vertellen. “Laat zien wat je doet en lever bewijs. Je komt niet meer weg met onjuiste informatie, ook niet intern. De huidige generatie kopers en werknemers wil bewijzen zien van je duurzame stappen. Je moet dus weten waar je staat.”
Storeshippers, dat een ‘duurzaam lastmileplatform voor leveringen vanuit winkels’ beheert, laat weten dat de vraag naar duurzame snelle bezorging inderdaad sterk toeneemt. “Mensen zijn inmiddels gewend aan een snelle levering, iets wat absoluut druk legt op de keten. Ook zoeken consumenten naar duurzaamheid. Toch zijn die twee elementen niet per se de beste vriendjes”, vertelt oprichter Pieter van den Hoven.
“Wij bieden retailers de mogelijkheid om producten die toch al dicht bij de consument zijn, snel te bezorgen. Traditionele vervoerders zijn daar minder goed in, die werken met sorteercentra. Bezorgbedrijven als Packaly en Stuart leveren de artikelen af.”
Meer artikelen ineens naar de winkel brengen
Retailers zitten nog met de nodige vragen, ziet Van den Hoven. “Die vragen betreffen overigens niet de lastmile. Als je iets met de fiets aflevert, dan is dat duurzaam. Dat geldt niet per se voor de hele keten, zeker niet als je een magazijn buiten Nederland hebt staan. Maak en lever je iets lokaal, dan is dat beter. Ook helpt het als je meerdere spullen in een keer naar een winkel kunt brengen en daarna de bezorging duurzaam verzorgt.”
Waar Van den Hoven nóg een duidelijk winstpunt ziet, is op het vlak van CO2-rapportages. “Van mij mogen bedrijven best iets meer kosten toewijzen aan niet-duurzame leveringen. Je moet niet blijven sturen op ‘hoe iets in de logistiek goedkoper kan’. Als wij vijftig cent duurder zijn dan een busje van PostNL of DHL, dan is dat nu nog te vaak problematisch.”
Tekst gaat verder onder de foto
Pilot H&M
Een groeiende groep retailers begint met duurzame bezorginitiatieven. H&M en PostNL zijn een pilot gestart die moet leiden tot een volledig duurzame bezorging op een selectie aan adressen. De initiatiefnemers kiezen hierbij voor een sortering op basis van postcodes.
Op basis van die postcodes is behoorlijk precies aan te geven in welke mate een bezorging duurzaam uit te voeren is. Die informatie is belangrijk, stellen de initiatiefnemers, omdat consumenten juist zekerheid willen hebben of hun pakket wel, deels of volledig duurzaam arriveert.
Fietskoeriers
Kruidvat is in de zomer van 2022 gestart met de inzet van fietskoeriers, bol.com kreeg recent groen licht voor de overname van Cycloon, Nespresso en Rituals werken samen met Storeshippers voor lokale leveringen. Er is zelfs een heus NK voor fietskoeriers, in 2022 gehouden in Arnhem.
Rituals en Storeshippers maakten eind 2021 bekend dat ze een netwerk van darkstores wilden openen voor snelle en duurzame leveringen. Deze darkstores verwerken webwinkelorders en Storeshippers bezorgt de orders met een fiets of elektrisch voertuig. De nadruk voor de vestiging van de magazijnen ligt op grotere steden.
Efficiëntie gebaat bij voorspelbaarheid
Ondanks de initiatieven is er hier en daar kritiek te horen. Logistieke efficiëntie en daarmee duurzaamheid zijn gebaat bij een zekere voorspelbaarheid van de vraag.
Het aanbieden van een service, zoals fietskoeriers die een artikel binnen tien of dertig minuten ergens kunnen bezorgen, kan effect hebben op die voorspelbaarheid. Is de vraag naar deze dienst sterk, dan kan dit leiden tot meer goederenbewegingen elders in de logistieke keten.
Het is dit aspect waarop Roland Slegers, logistiek expert met veel ervaring in retail, wijst. “In algemene zin kun je zeggen dat duurzaamheid tot voor kort door retailers werd ingezet als marketingverhaal of windowdressing. Je kunt als ondernemer melden dat je met een fietskoerier gaat afleveren. Dat klinkt duurzaam. Maar als dat betekent dat je sorteercentra zwaarder gaat belasten en meer pieken en dalen veroorzaakt, dan is dat een ongewenst effect. De logistiek moet dan meer middelen inzetten, middelen die niet per se duurzaam zijn.”
Tekst gaat verder onder de foto
Slegers is verheugd met de ontwikkeling onder consumenten, maar zegt dus ook kritisch te zijn over de initiatieven van een naar zijn zin te grote groep onlineretailers.
“Ik raad bedrijven aan om te starten met het verzamelen van de juiste data. Overheden werken toe naar het moment waarop de carbon footprint van een zending duidelijk moet zijn. Hiervoor heb je software nodig, moet je data verzamelen, uitzoeken welke handeling welke emissie veroorzaakt en kun je vervolgens in de checkout per afleveroptie aangeven wat de uitstoot is. Op een enkele uitzondering na zijn er geen retailers en groothandels die precies voor ogen hebben hoeveel CO2 er hoort bij een levering in de hele keten, dus niet alleen in de lastmile.”
Uitzonderingen volgens Slegers zijn Moonen Packaging, dat in 2025 CO2-neutraal wil zijn, en retailers als Ekoplaza, Pieter Pot en X2O. Zij sturen op logistieke capaciteit in de keten, betrouwbaarheid en verpakking om pieken en dalen in die keten te voorkomen.
“Daarnaast maken ze betrouwbare leverafspraken met klanten. Het eerste punt leidt tot meer duurzaamheid omdat ze stilstand in de keten vermijden en de logistieke operatie met minder uren toe kan. Het tweede leidt tot meer duurzaamheid omdat het proces op basis van ‘first-time-right’ werkt en de kans dat een bezorger de klant bij de eerste bezorgpoging thuis treft van 65 procent naar 95 procent gaat. Dit levert bovendien een CO2-reductie op.”
Tekst gaat verder onder de foto
Bereidheid langer te wachten
De kritische noot van Slegers sluit aan bij een onderzoek van logistieke IT-leverancier Descartes. Het onderzoek Retailers: duurzaamheid is geen uitdaging, het is een opportuniteit, toonde aan dat consumenten wereldwijd, waaronder vijfhonderd in Nederland, van mening zijn dat retailers onvoldoende stappen zetten op het vlak van duurzaamheid.
Iets meer dan een derde (38 procent) vindt dat retailers wel goed bezig zijn. Positief is dat 54 procent van de respondenten aangaf bereid te zijn om langere levertijden van een milieuvriendelijk bedrijf te accepteren. Langere doorlooptijden bieden meer mogelijkheden om de duurzaamheid van een levering te verbeteren.
Leeftijd speelt een belangrijke rol bij de antwoorden van consumenten. Gen Z en millennials zijn meer bereid om een premie te betalen dan 55-plussers. Retailers die gemak voor klanten kunnen combineren met duurzaamheid zijn gezien als de ‘heilige graal’.
Duurzaam leveren kan niet zonder inzicht in CO2-data. Toch is het volgens de gesproken partijen geen keuze om niets te doen.
Van den Hoven: “Misschien moet de conclusie wel zijn dat je als retailer niet meer om het onderwerp heen kunt. Daarbij is er een kans dat je meer gaat verkopen als je wel op duurzaamheid let. Nieuwe generaties waarderen dat zeker.”
Jansen vult aan: “Ga het gesprek aan met ketenpartners en leg daarnaast aan consumenten uit wat je doet en neem ze mee in je verhaal.”
Tijdens de landelijke week van Duurzaamheid is er op RetailTrends.nl extra ruimte voor Changemakers in Retail: ondernemers die winst voor hun bedrijf combineren met winst voor de wereld. Houd de website in de gaten voor meer verhalen uit deze serie.