Na een vliegende start in België is dark kitchen-concept Casper nu ook te vinden in Nederland. Al spreekt oprichter Matthias Laga liever van ‘hybrid kitchens’, want zo donker zijn ze niet. “Waarom zou je de ramen afplakken? We hebben geen geheimen.”
Casper, spreek uit Cèsper – “Dat klinkt wat internationaler” – heeft een goed startmoment gekozen. De eerste pilot in Gent gaat van start als de eerste coronalockdown net is begonnen. Maaltijdbezorging krijgt daardoor een flinke impuls en Casper profiteert volop mee. “Uit het niets werden we marktleider in het deliverysegment in België”, aldus Laga. Al snel heeft Casper zeven locaties in België.
Een concurrentieanalyse leert Casper dat ook in Nederland en Frankrijk nog veel potentieel is. Omdat Nederland behapbaarder is, met een relatief kleine afstand tussen de vijf grootste steden, kiest Laga ons land als eerste buitenlandse avontuur. Vorige week gingen in Rotterdam en Den Haag de eerste locaties open. Nog dit jaar volgen Eindhoven, Utrecht en Amsterdam.
Virtuele...
Na een vliegende start in België is dark kitchen-concept Casper nu ook te vinden in Nederland. Al spreekt oprichter Matthias Laga liever van ‘hybrid kitchens’, want zo donker zijn ze niet. “Waarom zou je de ramen afplakken? We hebben geen geheimen.”
Casper, spreek uit Cèsper – “Dat klinkt wat internationaler” – heeft een goed startmoment gekozen. De eerste pilot in Gent gaat van start als de eerste coronalockdown net is begonnen. Maaltijdbezorging krijgt daardoor een flinke impuls en Casper profiteert volop mee. “Uit het niets werden we marktleider in het deliverysegment in België”, aldus Laga. Al snel heeft Casper zeven locaties in België.
Een concurrentieanalyse leert Casper dat ook in Nederland en Frankrijk nog veel potentieel is. Omdat Nederland behapbaarder is, met een relatief kleine afstand tussen de vijf grootste steden, kiest Laga ons land als eerste buitenlandse avontuur. Vorige week gingen in Rotterdam en Den Haag de eerste locaties open. Nog dit jaar volgen Eindhoven, Utrecht en Amsterdam.
Virtuele foodmerken
Hoewel er aan maaltijdbezorgers in Nederland geen gebrek is, is het concept van de dark kitchen hier nog relatief onbekend. Het komt neer op online restaurant met verschillende virtuele merken, met namen als Barney’s Burgers, Jack’s Chicken Shack en The Sweet Lab. 75 procent van het assortiment in Nederland is gelijk aan dat in België, een kwart wordt op de lokale markt afgestemd. Zo komen de Vlaamse klassiekers niet mee naar Nederland. Andersom wordt de samenwerking met De Vegetarische Slager overigens wel ook naar België gebracht.
De in totaal tien merken staan elk voor een eigen keukenstijl en dat is precies wat Casper onderscheidend maakt, zegt Laga. “Als je met vrienden of familie eten gaat bestellen, wil vaak de een pizza, de ander een burger en weer een ander pasta. Bij Casper kun je dat allemaal in één bestelling en betaling combineren.” Daarnaast is het concept volgens de oprichter iets goedkoper dan de gemiddelde maaltijdbezorger op Thuisbezorgd en UberEats.
Tekst gaat verder onder de foto
Matthias Laga
Geen geheimen
Wat verder opvalt aan de dark kitchens van Casper, is dat ze helemaal niet zo dark zijn. Waar flitsbezorger Gorillas zijn dark stores zorgvuldig verstopt achter geblindeerde ramen, staat bij Casper de deur open en is er zelfs een afhaalkiosk. Waarom? Waarom niet, is Laga’s wedervraag. “Met een hele kleine extra investering kun je een locatie mooi aankleden en een gezicht geven aan wat je anders enkel online ziet. Mensen mogen best zien hoe we de maaltijden bereiden, we hebben geen geheimen.”
Bijkomend voordeel is dat de afhaalkiosk nog wat additionele verkopen oplevert, waarover Casper geen commissie hoeft te betalen aan Thuisbezorgd.nl en UberEats, die de bezorgingen doen. Zo’n tien procent van de omzet komt gemiddeld uit take-away, maar op drukke plekken is het meer. “De vestiging aan de Pannekoekstraat in Rotterdam zal er bijvoorbeeld enorm voor gebruikt worden”, aldus Laga. Een doel op zich is het niet en Casper kiest er zijn locaties niet per se op uit. “Bezorging blijft de focus, daar zitten de grote volumes.”
Verdere groei in Europa
Nadat de vijf grootste steden afgedekt zijn wil Casper kijken naar verdere groei in Nederland. Steden als Groningen, Delft en Breda komen dan op de radar. Uiteindelijk zou er volgens Laga ruimte moeten zijn voor tien tot vijftien locaties, afhankelijk van de resultaten. Maar voor het zover is worden eerst vestigingen in Frankrijk en Luxemburg geopend. Samen met Nederland en België moeten er zo voor eind 2024 vijftig Casper-keukens zijn.
Op langere termijn wil Casper de toonaangevende Europese speler op gebied van foodbezorging worden. Er volgen dus meer landen. Duitsland en het Verenigd Koninkrijk lijken voor de hand te liggen, maar daar ziet Laga geen brood in. “Die markten worden al plat geconcurreerd, daar is een prijsoorlog aan de gang. Dat gaan we niet doen.” Meer vertrouwen heeft hij in de nordics: Noorwegen, Zweden, Finland en Denemarken. Maar ook in Polen ziet hij kansen. “In een moeilijke markt als België zijn we erin geslaagd naam te maken. Dat soort landen, waar maaltijdbezorging nog in de early stages is, blijven we opzoeken.”