In een kwart eeuw is Lidl uitgegroeid tot de derde supermarkt van Nederland, die qua klantwaardering en prijs-kwaliteitsbeleving meespeelt in de hoogste regionen van de Nederlandse eredivisie van supers. De Lidl van vandaag is niet te vergelijken met de eerste winkel in Uden die ik in oktober 1997 bezocht om er tussen de dozen rond te snuffelen en stiekem foto’s te maken. Moet je je voorstellen: in die tijd was Albert Heijn heer en meester, Super de Boer net geïntroduceerd, Jumbo een regionale keten en kreeg Dirk trek in meer. Een turbulente tijd met overnames, waar Lidl vooral van wist te profiteren. 


Lidl nam in de eerste jaren van de 21ste eeuw winkels over van concurrenten die slachtoffer werden van de prijsoorlog. Vervolgens werd stap voor stap afscheid genomen van hard discount (synoniem voor lage kwaliteit), door pro-actief in te spelen op trends. Klanten werden verleid met landenthema’s, fairtradeproducten, een warme bakker, een groeiend versaanbod, het Beter Leven-Keurmerk op vlees, het Lidl Plus-loyaliteitsprogramma, de introductie van Delicieux en Kordaat-pils en de uitbreiding van het aantal A-merk artikelen. 


Het gevolg was dat de fullservicesupermarkten op een gegeven moment niet langer om Lidl heen konden, dat met een assortiment...