De metaverse, hoe technologie het consumentenlandschap verandert en innovatie als wapen in een overvolle markt: What’s Next in Retail Tech nam bezoekers mee in de wereld van overmorgen. H&M, MediaMarkt, Domino’s Pizza en vele anderen deelden hun visie op retailtechnologie tijdens het RetailTrends-event. Gemist? Een terugblik op de dag in zes quotes. 


‘De metaverse is complete tijdverspilling’
- Tom Goodwin, innovation leader & auteur Digital darwinisme


Ondanks alle investeringen die spelers als Nike, Adidas, Gucci en H&M (waarover later meer) doen, is techexpert Tom Goodwin beduidend minder enthousiast over het metaversum.


“Persoonlijk denk ik dat het een complete tijdverspilling is. Het betekent helemaal niks. Het is een combinatie van toekomstdromen, verpakt in een manier die degene die het probeert te verkopen, goed uitkomt. Soms lijkt internet de metaverse te zijn, soms is het gaming en soms zijn blockchain en identiteit belangrijk voor de metaverse.”


De algemene gedachte is dat de metaverse een virtuele wereld is, waar mensen heen gaan, tijd doorbrengen en interactie hebben met anderen. Goodwin denkt niet dat het gaat gebeuren. “Niemand kijkt...