Terwijl sommige flitsbezorgers net zo snel weer gaan als ze gekomen zijn en platform Deliveroo er ook mee stopt in ons land, is Domino’s Pizza al jarenlang een grote én winstgevende speler in de Nederlandse foodbezorgmarkt. Waarom? “Omdat we de spelregels goed kennen”, aldus marketingbaas Casper Mooyman. Tijdens RetailTrends-event What’s Next in Retail Tech vertelde hij iets meer over welke regels dat zijn.


1. Groei = snelheid = winst

Domino’s heeft 345 vestigingen in Nederland. “Het is een van de weinige landen waar we meer vestigingen hebben dan McDonald’s”, aldus Mooyman, waarmee hij maar wil aangeven dat het er best veel zijn. En het moeten er nog veel meer worden: zeker 450 in de komende jaren. Meer winkels betekent sneller bezorgen, meer orders en meer omzet. Hoe meer filialen en hoe sneller de bezorging, hoe beter het businessmodel werkt, aldus Mooyman. 


Naast meer vestigingen openen verzamelt Domino's voor een kortere bezorgtijd zoveel mogelijk data over de periode tussen bestelling en aflevering. “Elk stapje, hoe klein ook, maken we inzichtelijk om te kijken waar we iets kunnen winnen. Dat gaat soms letterlijk om seconden.” De gemiddelde bezorgtijd in Nederland is nu 21...