Jonge, hongerige startups gaan de concurrentiestrijd winnen van traditionele retailmerken met een lange historie, zo is de teneur bij veel investeerders en marktkenners. Onterecht, stelt innovatie-expert Tom Goodwin tijdens What’s Next in Retail Tech. 


Goodwin ziet een ‘interessante spanning’ tussen de oude en de nieuwe wereld. Hoewel startups de boel flink op de kop zetten en het de gevestigde spelers behoorlijk lastig kunnen maken is het volgens hem zeker geen gelopen race.


In vrijwel elke sector of branche staat een gevestigde partij tegenover een startup die de markt opschudt en daarvoor innovatieve technologieën gebruikt. Vaak is dat een digital-native, verticaal georganiseerd merk. Over het algemeen zijn die startups gebouwd met technologie in hun kern en spelen ze in op nieuw consumentengedrag. Ze werken met jonge, ambitieuze teams en innovatie is onderdeel van de bedrijfscultuur.


Picnic versus Ahold Delhaize

Goodwin zet tijdens What’s Next in Retail Tech een aantal marktuitdagers en traditionele partijen tegenover elkaar: “SpaceX versus Nasa, Allbirds versus Skechers, Airbnb versus Marriott International, Peloton versus NordicTrack, Picnic versus Ahold Delhaize.”
...