Scotch & Soda heeft het afgelopen jaar 36 nieuwe winkels geopend in onder meer Noord-Amerika, het Midden-Oosten en China. Deze groei tot in totaal 277 winkels was niet mogelijk zonder flinke investeringen in logistiek en IT, vertelt cfo Thomas Bervoets. Door de voorraad op de juiste plek neer leggen verwacht de modeketen minder vaak te hoeven afprijzen.


De volledige bedrijfsvoering van Scotch & Soda draaide jarenlang op één groot, sterk aangepast softwaresysteem van Microsoft. In 2019 liep het Amsterdamse lifestylemerk tegen de grenzen van dat systeem aan. “Dat resulteerde in storingen tijdens het piekseizoen van dat jaar. We wilden groeien, maar dit ERP-systeem hield ons tegen”, vertelt cfo Thomas Bervoets tijdens een conferentie van Manhattan Associates in Berlijn. 


Ruim twee jaar geleden besloot Scotch & Soda het oude ERP-systeem stap voor stap te ontmantelen. “Wij zijn het monolithische systeem gaan vervangen door een combinatie van gespecialiseerde softwareoplossingen”, legt Bervoets uit. “Eén voor één hebben we alle cruciale onderdelen uit het ERP-systeem gehaald en ondergebracht in nieuwe tools. Wij zijn gestart met point-of-sale, ordermanagement en...