Noem een merk dat zich onderscheidt op het gebied van duurzaamheid, en je komt vanzelf bij Lush terecht. Op internationaal niveau zet het Britse cosmeticamerk zichzelf het liefst in het duurzame rijtje tussen de Patagonia’s en Tony’s Chocolonely’s van deze wereld, maar het heeft in Nederland met tien winkels nog flinke slagen te maken. En dat moet volledig in stijl: zonder opsmuk en met het oog op duurzaamheid. 

 

Nadat de nodige klappen zijn geïncasseerd tijdens twee lange coronajaren, heeft Lush het afgelopen jaar flink aan de weg getimmerd op het gebied van fysieke commerce. In de zomer openden de deuren van de winkel in Mall of the Netherlands, waar een paar maanden later de heropening van een winkel in Haarlem op volgde. Beiden winkels ondergingen een metamorfose in de stijl van het nieuwe winkelconcept. Carmen van Leth, die verantwoordelijk is voor de Nederlandse retail bij Lush, vertelt hoe retail en het duurzame merkverhaal hand in hand gaan. 

 

1.    Geen genoegen nemen met minder

“Inmiddels tellen we wereldwijd bijna duizend winkels. Zo zijn we deze zomer opengegaan in Taiwan en zijn we sinds een aantal maanden ook online te vinden in Polen. We zitten echt over de hele wereld...