De ontwikkelingen in retail gaan razendsnel. En steeds vaker speelt technologie een sleutelrol in de ontwikkeling van nieuwe retailconcepten. Op het kennisplatform Centric Insights (https://insights.centric.eu/nl) vind je inzichten in de in de nieuwste trends en technologieën. Een greep uit de meest recente artikelen.

 

1. Datarevolutie in de retail Tegenwoordig draait alles om data, ook in retail

De datarevolutie stuwt ons naar een opwindend tijdperk van ultrapersonalisatie, efficiëntie en innovatie. Ontdek wat de mogelijkheden zijn van data-analyse. Met voorbeelden van Woods Supermarkets, Sportisimo en Lowe’s.

 

2. Nieuwe marketingmethoden voor retailers die graag voorop blijven lopen

Marketing legt de basis voor het succes van moderne retailers. Gelukkig is effectieve marketing geen luxe die voorbehouden is aan bedrijven met eindeloze budgetten. Lees welke methoden Sunglass Hut, Mattel Games, Kellogs en andere merken met succes inzetten.

 

3. Hoe artificiële intelligentie en innovatie de klantervaring beïnvloeden

Van AI-chatbots die hypergepersonaliseerde aanbevelingen doen tot drones die maaltijden snel en elegant bezorgen: nieuwe innovaties blijven de klantervaring de komende jaren transformeren.

 

4. Innovatieve retailproposities zetten de winkelervaring op zijn kop

Klanten willen tegenwoordig niet alleen het juiste product, maar ook aanvullende diensten die hun leven nog gemakkelijker maken. Shoenvious, Scentopia, Cuure en Rent the Runway laten zien hoe je klanten bindt met producten op maat en aantrekkelijke abonnementen.

 

5. Vergroot de betrokkenheid en cultiveer duurzame relaties

Klanten hebben de winkel herontdekt. Dat geldt zeker voor winkels waarin shoppen meer is dan alleen kopen van producten. Bedrijven als MySize, Sports Direct en CAMP zetten technologie in om van elk winkelbezoek een ware belevenis te maken.

 

6. Hoe technologie zorgt voor nog slimmere logistiek in de detailhandel

Geen retail zonder logistiek. Nieuwe technologieën zoals robots en drones stellen retailers in staat om trends te voorspellen, voorraden te optimaliseren, levertijden te verkorten en klanten een persoonlijke winkelervaring te bieden.

 

7. Betalen met je glimlach: de toekomst van ‘seamless checkouts’

Betalen zonder je bankpas of je telefoon uit je broekzak te halen: in de toekomst gebruiken we technologieën zoals biometrie, wearables en gezichtsherkenning om af te rekenen. Die toekomst is dichterbij dan je denkt, blijkt uit spraakmakende voorbeelden. Mits de privacy is gewaarborgd.

 

Revolutionaire vooruitzichten

Wat zijn de trends en technologieën die bepalend zijn voor de toekomst in retail? Hoe kunnen we daarop aanhaken om te overleven in deze snel veranderende, klantgedreven wereld? Centric geeft tekst en uitleg in het e-book ‘De retailsector: revolutionaire vooruitzichten’.

 

Download het e-book