Hoe we betalen gaat radicaal veranderen. Met de allernieuwste technologieën zoals biometrie, wearables en gezichtsherkenning betreden we een nieuw tijdperk in de retailsector. De mogelijkheden van het nieuwe betalen zijn vrijwel eindeloos.

 

Stel je voor dat je je koffie betaalt met alleen je glimlach. Of een aankoop doet door eenvoudigweg je iris te scannen. Opkomende technologieën plaveien ook de weg voor alternatieve systemen zoals cryptovaluta en loyalty credits.


Maar net als bij elke andere baanbrekende verandering, is het ook hierbij belangrijk om aandacht te heb ben voor ethische en privacyvraagstukken. We moet ervoor zorgen dat klantgegevens altijd zijn beschermd en transparantie moet een topprioriteit zijn. Seamless payment-technologieën kunnen hierbij een cruciale rol spelen omdat ze helpen om fraude en diefstal te voorkomen. In dit artikel nemen we je mee in de evolutie van het betaalproces en laten we zien wat de mogelijke voordelen en uitdagingen zijn die gepaard gaan met deze nieuwe, veelbelovende technologieën.

 

Veiligheid en gemak

Zou het niet geweldig zijn als je niet elke keer in je zakken hoeft te zoeken naar je portemonnee of je telefoon op het moment dat je wilt betalen? Niet meer te hoeven swipen, toetsen of tikken? Klinkt te mooi om waar te zijn? Dat is het niet. Dankzij de magie van biometrie gaat dit nu werkelijkheid worden. Met biometrie ben je je eigen beveiliging. Alles wat je nodig hebt om een aankoop te doen, zijn je eigen unieke fysieke kenmerken zoals vingerafdruk of gezichtstrekken. Mastercard heeft onlangs een nieuwe functie geïntroduceerd waarbij klanten hun aankopen kunnen betalen met slechts een glimlach. Klanten moeten hiervoor de PayFace-app downloaden, hun gezicht scannen en hun betalingsinformatie invullen. De volgende keer dat ze bij de kassa staan, hoeven ze alleen maar te glimlachen en de deur uit te lopen.

 

 

Biometrische sensoren

De Poolse computerwinkelketen Komputronik heeft een iets andere aanpak. Zij hebben een door PayEye ontwikkelde irisscanner geïnstalleerd in een van hun winkels in Wroclaw. Klanten kunnen hier hun aankopen betalen door hun oog te scannen. Naast biometrie, worden ook wearables steeds vaker gebruikt als alternatieve betaalmethode. Flywallet, een wearable technology startup, is onlangs een samenwerking aangegaan met Fingerprints, een van ’s werelds meest toonaangevende biometrische ondernemingen. Samen willen zij een nieuwe reeks wearable-producten ontwikkelen met biometrische sensoren, waardoor ze ook gebruikt kunnen worden voor betalingen, kaartverkoop en loyaliteitsprogramma’s.


Iets vergelijkbaars komt binnenkort beschikbaar in Nederland. AdornPay, een modemerk dat horlogebandjes, sleutelringen, sleutelhangers en armbanden maakt van gerecycled zilver en goud, en het Engelse fintechbedrijf Digiseq werken samen aan de lancering van ethisch geproduceerde draagbare producten waarmee klanten snel en veilig hun aankopen kunnen afrekenen.

 

Cryptovaluta

Meer en meer retailers accepteren inmiddels ook betalingen met cryptovaluta. Zo ook het luxe modemerk Ralph Lauren. In Miami is een nieuwe Web3-winkel geopend waar klanten kunnen betalen met digitale valuta zoals bitcoin, ethereum en polygon. Een ander bedrijf dat blockchaintechnologie inzet is Starbucks. Deze populaire koffieketen heeft onlangs een nieuw loyaliteitsprogramma gelanceerd onder de naam Starbucks Odyssey dat is gebaseerd op blockchaintechnologie. Starbucks Odyssey is een toevoeging aan het bestaande loyaliteitsprogramma Starbucks Rewards. Klanten kunnen non fungible tokens (NFT’s) met een koffiethema verzamelen door aan interactieve activiteiten mee te doen, zoals video’s bekijken, een quiz maken of nieuwe drankjes uitproberen bij een Starbucks-vestiging. Deze NFT’s geven ook toegang tot een breed scala aan live- en online-ervaringen, zoals een virtuele workshop waar je espresso-martini’s leert maken of een bezoek aan een koffieplantage van Starbucks in Costa Rica.

 

 

Privacyhobbels

Met het toenemende gebruik van alternatieve betalingsmethoden zoals biometrie, nemen ook de zorgen over ethische en privacyvraagstukken toe. De zorgen spitsen zich met name toe op de persoonlijke biometrische gegevens die worden verzameld, opgeslagen en gebruikt. Supermarktketen Southern Co-op bijvoorbeeld ziet zich geconfronteerd met juridische stappen van privacy-activist Big Brother Watch vanwege het gebruik van live gezichtsherkenning in haar winkels in het Verenigd Koninkrijk. Zodra klanten de winkel inlopen, worden hun gezichten gescand door een camera. De beelden worden vervolgens vergeleken met een watchlist van individuen die zouden hebben gestolen uit een van de winkels van de keten of gewelddadig zouden zijn geweest. De privacy-groep noemt deze maatregel van de retailer “onwettig, onethisch en alarmerend”


Een ander voorbeeld betreft een inwoner van New York die onlangs een collectieve rechtszaak heeft aangespannen tegen Amazon. Het bedrijf zou de klanten in hun Amazon Go-winkels niet hebben laten weten dat ze voortdurend in de gaten worden gehouden door biometrische herkenningstechnologie, wat ze volgens een nieuwe wet wel verplicht zijn. Tal van experts uit de branche twijfelen ook aan de nauwkeurigheid van de technologie. Gezichtsherkenningstechnologie heeft namelijk al geleid tot enkele onterechte arrestaties en is herhaaldelijk bekritiseerd omdat mensen van kleur niet correct worden herkend.

 

Transparantie

De toekomst van betalen verandert snel en we betreden een tijdperk waarin technologie leidt tot een transformatie van de manier waarop we voor goederen en diensten betalen. Biometrie en wearables zorgen voor een revolutie in het betaalproces. Alternatieve betaalmiddelen zoals cryptovaluta winnen ook aan populariteit. In de toekomst zullen naar verwachting meer en meer retailers deze accepteren. Er moet echter ook aandacht zijn voor vraagstukken op het gebied van ethiek en privacy zodat klantgegevens veilig zijn en transparantie is gewaarborgd.