Ongegeneerd verstuurde Hudson’s Bay mij in de feestelijke decembermaand dagelijks mails met de aanhef ‘In de startblokken. Kerstcadeaus shoppen met korting. Alles voor een knusse kerst. Kom langs bij één van onze warenhuizen’... Ik denk dat de laatste medewerker op het hoofdkantoor vergeten was de mailserver van de stroom te halen. Want een bezoek aan Hudson’s Bay was van een troosteloze triestheid.


Ik bezocht de vestigingen in Amsterdam en Haarlem. De Hudson’s Bay in onze hoofdstad bestond uit vier niet met elkaar verbonden panden. Alleen via de kelder kon je droog van pand twee (voor mannen) naar pand drie (voor vrouwen) komen. Pand één (voor kids) en vier (voor de rest) waren alleen buitenom bereikbaar. Nu was pand één al volledig leeggeruimd en afgesloten. Nummers twee en drie leken een waar slagveld met rondslingerende kleding en accessoires. De pask amers waren dichtgespijkerd, waardoor er achter de schots en scheef staande rekken een heuse verkleed partij aan de gang was. Er was nergens personeel te bekennen, achter de kas sa's stonden uitzendkrachten. Bij de entrees sloegen enkele bewakers met een V op hun borst het trieste tafereel gade. Er zoemde door de panden dat zelfs de bewakingscamera’s het voor gezien hadden gehouden. Het enige positieve verschil ten opzichte van mijn eerdere bezoeken aan Hudson’s Bay was dat het nu wel druk was. Het waren allemaal koopjesjagers die vaak weer teleurgesteld afdropen. Dat was dan weer niet veranderd.


Stilleven van lege rekken 
De schreeuwerige teksten ‘ALLES MOET WEG’, ‘OPHEFFINGSUITVERKOOP’ en ‘ALLES AFGEPRIJSD’ suggereerden dat je hier echt voor heel weinig heel veel mee kon nemen. De kortingen bleven echter steken tussen de vaak dertig tot heel soms veertig en vijftig procent. In de bende waarin je je slag zou moeten slaan, zouden veel hogere kortingen niet misstaan. In Haarlem (één pand) was het niet veel beter. Daar was de bovenste etage een stilleven van lege rekken en schappen, met op een flip-over een pijl naar de nog dienstdoende La Place. Het management van Hudson’s Bay maakte er vanaf het begin een potje van, maar deze finale sloeg echt alles. Wat een bende.


Hoe heerlijk is het dan om je te laten onderdompelen in de entourage van onze warenhuistrots de Bijenkorf. Hier zoals altijd volop bezoekers en dito gemotiveerde medewerkers. Een feest voor elke retailfan. De Bijenkorf heeft op tijd haar bakens verzet en doet dat nog altijd met verve. Dit jaar bestaat dit prachtige warenhuis 150 jaar. Ceo Giovanni Colauto is een van de keynotes op ons jaarevent Stores That Wow. Hij wordt geïnterviewd door dagvoorzitter Jort Kelder. Ook Oscar Farinetti, oprichter en ceo van het wereldwijd succesvolle Eataly (het voorbeeld van de ideale mix tussen horeca en retail) inspireert u op dit event. Andere plenaire sprekers zijn onder meer Kevin Tulip (ceo Primark Benelux), Miriam Stox (interiordesign manager IKEA), trendwatcher Cate Trotter en retailconceptdenker Ibrahim Ibrahim. Wilt u zich niet laten frustreren door de treurige aftocht van Hudson’s Bay maar juist laten inspireren door winnaars als de Bijenkorf, Eataly, IKEA en Primark? Kom dan op 11 februari ook naar Stores That Wow. Op storesthatwow.nl vindt u alle informatie. Laten we er met z’n allen een wow-jaar van maken!