HEMA verkoopt genderneutrale kleding, Zalando pakt discriminatie op de werkvloer aan en McDonald’s streeft naar vijftig procent vrouwen in de top in 2030. Steeds meer retailers zetten diversiteit en inclusiviteit hoog op de agenda, maar met welk doel? “Je moet het doen omdat het bij je purpose past, maar uiteindelijk is het ook een verdienmodel.”


Dat bevolkingsgroepen een gelijke behandeling eisen is niet nieuw. Denk alleen al aan de introductie van het vrouwenkiesrecht in Nederland (1917) of toen er een einde gemaakt werd aan de apartheid in Zuid-Afrika (1990). Het verschil tussen toen en nu, is dat het vroeger veelal ging om incidentele – maar baanbrekende – gebeurtenissen, terwijl de huidige samenleving een structurele verandering ondergaat die ook retailers treft. Een van de grootste katalysatoren achter deze ontwikkeling zijn de (social) media, waardoor nieuws zich razendsnel verspreidt.
 

Kijk bijvoorbeeld naar de demonstraties die wereldwijd werden gehouden naar aanleiding van de dood van de Amerikaan George Floyd en de Black Lives Matterbeweging die daardoor opnieuw in...