Vanaf dag één vormt creativiteit het kloppend hart van IKEA, dat dit jaar zijn 75e verjaardag viert. “Het is onze ruggengraat geworden”, stelt Karin Gustavsson. Als creative leader faciliteert ze initiatieven om die de lat telkens wat hoger leggen. Een gesprek over IKEA’s själl, innovatief vermogen en het bewaken van creativiteit.

Älmhult, een regenachtige avond, zo’n vijftig jaar geleden. Gilis Lundgren probeert op de parkeerplaats bij de plaatselijke IKEA een tafel in de kofferbak van zijn auto te krijgen. Maar hoe de IKEA-medewerker het ook probeert, het ding past met geen mogelijkheid achterin. ‘Dan gaan de poten er maar af’, denkt hij uiteindelijk. Thuis schroeft hij de poten weer vast aan het blad en voilà, de tafel staat.

Stockholm, een jaar of tien later. De opening van de IKEA-vestiging trekt honderden gretige klanten. Uiteindelijk wordt de massa zo groot dat de medewerkers de drukte niet kunnen bolwerken. Ongeduldige shoppers graaien zelf maar de artikelen van de schappen, zonder op een winkelmedewerker te wachten.

...