Hij is geen slager, geen levensmiddelentechnoloog en geen chef. Toch is Jaap Korteweg inmiddels acht jaar actief op de markt met zijn vleesvervangers van De Vegetarische Slager. Het ultieme doel van de negende generatie boer: al het dierenvlees vervangen door een plantaardige variant. “Vleesbedrijven hebben er weinig belang bij dat de huidige industrie in stand blijft.”

De Vegetarische Slager is sinds 2010 op de markt. Ben u tevreden over de snelheid waarmee jullie impact zichtbaar wordt?
“Zeer tevreden, die wordt snel groter. De eerste jaren gold dat vooral voor onszelf, maar nog niet zozeer voor de totale markt van plantaardige vleesvervangers. Die groeit de laatste jaren echter ook steeds harder, in 2016 met tien procent en vorig jaar met twintig. Die lijn wordt steeds steiler, als een soort hockeystick.”

Het uiteindelijke doel is dierlijk vlees geheel te vervangen. De Wereldvoedselorganisatie verwacht echter dat de wereldwijde vleesconsumptie in 2050 met veertig procent per persoon is gestegen. Vooral in opkomende landen eten consumenten in rap tempo meer vlees. Vecht u niet tegen de bierkaai?
“Vergelijk het met wat in de telefonie gebeurde. Die opkomende landen waarover je het hebt, hebben nooit...