Scott Galloway neemt geen blad voor zijn mond. Amazon? Opsplitsen. Kunstmatige intelligentie? Overschat. De gerenommeerde Amerikaanse marketingprofessor heeft meer met tekstberichten, omzetbundels en organic intelligence. Stuk voor stuk aspecten die voor de consument van straks het verschil gaan maken. “Je kunt straks zelfs je knie door Nike laten vervangen.”

Zijn TED-talks worden honderdduizenden keren bekeken op YouTube. En er zijn afleveringen van Winners & Losers die de grens van een miljoen views doorbreken. In die show geeft Scott Galloway, oprichter van onderzoeksbureau L2 en tevens marketingprofessor aan de businessschool van de New York University, zijn ongezouten mening over ontwikkelingen in de merkenwereld. Bijvoorbeeld over ‘het Amazon van 1886’: warenhuisketen Sears. Of over de ‘shitshow’ rond het nieuwe hoofdkwartier van Amazon. Hij roept al een tijdje dat het hoofdkantoor van de e-commercereus in Washington komt en dat de heisa eromheen – tientallen steden gingen met elkaar de strijd aan – één grote publiciteitsstunt is. Zijn voorspelling kwam deels uit: Amazon...