Nog even en machines herkennen emoties eerder en nauwkeuriger dan mensen. Onze relatie met technologie wordt voor het eerst in de geschiedenis wederkerig, voorziet Pamela Pavliscak. Als expert op het gebied van emotioneel intelligent design wil ze retailmerken en consumenten bewustmaken van de gevolgen van dit scenario, dat realistischer is dan ooit.

Stel: je zit achter het stuur van je auto en je bent woedend. Boos op andere verkeersgebruikers, op medepassagiers of op de rest van de wereld als gevolg van een nieuwsbericht dat voorbij kwam op de radio. Je gezicht vertrekt, je gooit er wat krachttermen uit en je bezwete palmen klemmen zich om het stuur. Dat is het moment voor de auto om in te grijpen. Het navigatiesysteem waarschuwt op kalme toon dat je erg emotioneel bent. Hoog oplopende emoties kunnen leiden tot onoplettendheid en onverantwoord rijgedrag. Of je wel je hoofd erbij houdt? Het helpt, de woede ebt weg. Het systeem heeft zijn werk gedaan, het verhoogde risico op een ongeluk is afgewend.

Dit is geen scene uit een film, maar technologie waar momenteel flink in wordt geïnvesteerd in de automotive-industrie. Volgend...