Een lovebrand zijn, dat wil iedereen wel. Maar hoe word je dat? Die vraag stond centraal tijdens de eerste editie van het RetailTrends-event Fans Love Brands. Een terugblik in twaalf quotes.


‘Iedereen is fulltime bezig zichzelf te branden’
- Christine Boland, trendanalist

Het is voor merken steeds moeilijker om zich te onderscheiden. Dat komt omdat iedereen in een tijd waarin analoog en digitaal vloeiend in elkaar overlopen een merk kan zijn. “Iedereen is fulltime bezig zichzelf te branden. Hoe kun je daar nog onderscheidend in zijn?” Wat het volgens Boland nog moeilijker maakt is dat consumenten zich niet meer in de hokjes van het doelgroep denken laten vangen. En daarom moeten merken het omdraaien, zegt zij. “Niet meer vragen: wat wil die persoon? Maar zeggen: dit ben ik, en ik gedraag me altijd zo, consequent op een manier die bij mij past. Dan word je vanzelf gevonden.” 


‘Online is niet de grootste bedreiging voor Nederlandse retailers, dat zijn de retailers zelf’
Hendrik Beerda, merkenexpert

De opkomst van buitenlandse webshops als AliExpress doet menig retailer vrezen voor zijn toekomst. Niet geheel ten onrechte, zegt...