"Fysieke retail is niet dood. We zien met z’n allen hoe belang rijk het is dat we weer kun nen winkelen, hoe leuk het is.” Is getekend, Rodney Lam, ceo van Daily Paper, verderop in dit magazine. Nota bene een merk dat als online blog begon en pas na zes jaar een eerste fysieke winkel opende. Inmiddels zijn er ook brandstores in Londen en New York. En daar blijft het niet bij. Lam: “Als iemand je winkel binnenstapt, kun je een full experience geven.” 


Het is natuurlijk mooi dat deze Stores That Wow-special uitkomt in een periode waarin na lange tijd weer wat optimisme klinkt over fysieke winkels. Niet alleen van hardcore bricks believers, ook in de vorm van concrete cijfers. Een paar voorbeelden: voor het eerst sinds 2010 is het aantal fysieke winkels in Nederland gestegen, meldde het CBS onlangs. Op 1 januari 2022 waren er 83.810 winkels, 655 meer dan een jaar eerder. Non-foodretailers zien hun omzetten al een aantal maanden achter elkaar groeien, óók zonder ‘corona-effect’ meegerekend. Online lopen de omzetten juist behoorlijk terug. De gevreesde golf van faillissementen in de winkelstraat na het beëindigen van de coronasteun blijft nog altijd uit. Tot nu toe gingen dit jaar minder winkel bedrijven op de fles dan vorig...