Van Italianen tot Roemenen: in 25 landen zijn 50 miljoen klanten overtuigd van de Duitse degelijkheid van Zalando. Of het nu gaat om loyaliteitsprogramma’s of kledingitems van eigen makelij: in veertien jaar tijd is de fashionspeler groot geworden door de soms controversiële keuzes die het heeft genomen. Of eigenlijk: door de beslissingen die het niét heeft genomen.
 

David Schneider en Robert Gentz richtten in 2008 in Berlijn een online winkeltje op waar slippers werden verkocht. Vanaf een klein kantoortje. Een aantal flinke kapitaalinjecties en tv-reclames met gillende vrouwen en vele schoenendozen later, is Zalando niet meer weg te denken uit het Europese e-commercespeelveld. 
 

Tijdens een RetailTrends-studiereis naar Berlijn vertellen Megan Maley (general manager Benelux), Preethi Narayanan (sales director) en Lisa Schöner (loyalty director) alles over hoe Zalando staat waar het nu is. Want één ding blijkt: Zalando wint niet in de laatste minuut. 

 

1. Vasthouden aan één en dezelfde retailstrategie 

“Tussen 2008 en 2013 was het zaak voor ons om te groeien. En dus namen we ons verdienmodel onder...