Van marktplaatsen die bepalen welk product het best zichtbaar en dus het hardst loopt, tot koelkasten die automatisch nieuwe melk bestellen als het pak bijna leeg is. Hoe je de klant aan je merk bindt als een algoritme zijn aankoopkeuze bepaalt.


Technologie heeft retailmerken veel gebracht door ze op grote schaal te verbinden met consumenten. Er zijn drempels uit het koopproces verdwenen en nieuwe businessmodellen ontstaan. Nu dreigt technologie echter het tegenovergestelde effect te hebben van die nauwere verbinding, omdat de automatisering en algoritmen van ‘frictieloze commercie’ zorgen dat merken steeds vaker worden gepasseerd en buitengesloten. Zowel via algemene zoekmachines als toepassingen van e-commercespelers krijgen shoppers resultaten (lees: producten) gepresenteerd die beïnvloed worden door de voorkeur van de makers van deze tools. Daarbij verschijnen er meer en meer slimme apparaten die zelfstandig keuzes maken voor aankopen. Denk aan koelkasten die automatisch producten kunnen bestellen als ze bijna op zijn en koffiemachines die autonoom een nieuwe voorraad bonen laten aanrukken.


...