De media staan vol van berichten over het nieuwe fenomeen flitsbezorgers: jongens en meisjes die levensmiddelen op snelle fietsen binnen tien minuten bij verwende stedelingen aan huis bezorgen. Bij mij om de hoek heeft Gorillas zo’n anonieme bevoorradingsruimte met afgeplakte ramen gehuurd waar de boodschappenkoeriers af en aan fietsen.

Eigenlijk best opmerkelijk dat deze ontwikkeling wordt bestempeld als vooruitgang. Het draait in stedelijke omgevingen door de dominantie van de smartphone als het belangrijkste scherm steeds meer om gemak, snelheid en tijdsbesparing. Niets nieuws onder de zon. Queen bezong dit ongeduld al: ‘I want it all, I want it all, I want it all, and I want it now!’

Wat ik wel weer humor vind is dat foodpionier Stach Schaberg in antwoord op de tienminutenrage een test doet met Stach Delivery in Amsterdam. Binnen tien minuten krijg je een beker warme ‘barista-koffie’ met een opvallend roze elektrische scooters bezorgd waar je maar wilt. Een ludieke actie om het gebruik van de Stach-app te stimuleren.

De vraag is of andere foodspelers met fysieke vestigingen zich zorgen moeten maken...