Deze editie van RetailTrends en het daaraan gekoppelde event Fans Love Brands staan in het teken van misschien wel de belangrijkste vraag voor iedere retailer of merk: wat maakt een merk sterk? Het antwoord daarop verschilt natuurlijk per merk en wordt bepaald door de consument. Of in het geval van de echte lovebrands: de fans. Het ligt misschien voor de hand nu meteen merken als Nike en Apple te noemen, maar mijn eerste associaties gaan een hele andere kant op.


Een kennis van mij maakt haar huis schoon met de spullen van Ha-Ra. En niet alleen dat van haarzelf, ook dat van anderen want ze werkt onder meer als schoonmaakster. Iedereen die ze tegenkomt probeert ze ervan te overtuigen dat Ha-Ra het allerbeste schoonmaakmiddel ter wereld is. Je betaalt er wat meer voor, maar dan héb je ook wat. We hebben hier te maken met een rasechte fan van het merk Ha-Ra. Toegegeven, ze krijgt ervoor betaald om Ha-Ra-fan te zijn. Naast schoonmaakster werkt ze namelijk ook als Ha-Ra-adviseur. Oftewel: verkoper aan huis van Ha-Ra-artikelen.


Het op vergelijkbare wijze opererende Tupperware stopte vorige maand na bijna zestig jaar met zijn activiteiten in...