Changemaker: Sprinklr wil de stad vergroenen

Wat plasticvrije zeep, milieuvriendelijke polo’s en biologische kamerplanten met elkaar gemeen hebben? Zowel Sprinklr, HappySoaps als Mr. NiceGuy wil winst voor het bedrijf combineren met de winst voor de wereld. Dit is hoe.

Wat plasticvrije zeep, milieuvriendelijke polo’s en biologische kamerplanten met elkaar gemeen hebben? Zowel Sprinklr, HappySoaps als Mr. NiceGuy wil winst voor het bedrijf combineren met de winst voor de wereld. Dit is hoe.

De stad vergroenen, dat is mijn doel met Sprinklr. Het is inmiddels geen vraag meer dat het klimaat verandert en steden zich moeten aanpassen. Planten zijn een belangrijk middel om de stad toekomstbestendig te maken. Heftige regenval wordt hiermee bijvoorbeeld opgevangen, bij extreme hitte bieden ze verkoeling en ze zijn goed voor de biodiversiteit. Toen ik met Sprinklr startte kwam ik gelijk twee problemen tegen. Ik had ten eerste geen idee hoe ik voor planten moest zorgen en ten tweede zaten op vrijwel alle soorten pesticiden. Mijn webshop moet beide problemen oplossen zodat consumenten vanuit heel Nederland biologische planten kunnen kopen en ergens terecht kunnen met vragen over onderhoud.


Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat jouw exemplaren op de juiste plek staan? En hoe moet je zo'n groene vriend snoeien? Via-via kwam ik in contact met Liedewij Loorlach. Zij heeft veel plantenkennis en besloot bij Sprinklr in te stappen. In 2016 zijn we dankzij een crowdfunding in samenwerking met ASN Bank van start gegaan. Naast de crowdfunding hebben we angel investors die goed snappen wat onze missie is en er is een lening bij Triodos Bank.


‘Ons eigen voortbestaan is niet het belangrijkst’


We verkopen alleen via onze eigen webshop, maar daarmee groeien we hard. Zowel dit jaar als vorig jaar zit het groeipercentage op honderd procent. Vorig jaar kwamen we op bijna acht ton omzet en dit jaar komen we op ruim anderhalf miljoen euro uit. Ook draaiden we afgelopen jaar break-even en uiteindelijk zelfs een beetje winst. Daarmee zijn we hartstikke blij, want voor veel jonge bedrijven kan het lastig zijn om uit die geld-ophaalwereld te komen.


Wat betreft uitbreidingsplannen zijn we in oktober dit jaar gestart met het aanbieden van pakketten voor het planten van een voedselbosje, een soort moestuin. Daarmee kunnen consumenten voedsel uit hun eigen tuin plukken en oogsten. Zo willen we hen aanmoedigen meer na te denken over hoe de tuin een rol kan spelen bij hun voeding.
 

Voorlopig blijven we alleen in Nederland actief, want de uitbreidingen moeten behapbaar blijven. We waren het afgelopen jaar zo druk dat we soms dachten: ‘Kunnen we dit wel aan?’. Wel hoop ik dat we over een aantal jaar een duidelijke stem hebben in een veranderd kwekerslandschap. Het zou goed zijn als meer kwekers omschakelen naar biologische productiemethoden of dat er nieuwe biologische kwekers zijn gestart. Uiteindelijk zijn we een bedrijf met een missie en is ons eigen voortbestaan niet het belangrijkst. Ik vind het belangrijk dat mensen zich beter bewust zijn van het belang van biologische planten. En of ze die dan bij ons kopen of bij iemand anders, dat maakt niet uit. Het belangrijkst is dat het aandeel biologische planten groter wordt.”

 

 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!