Ondanks anderhalf jaar corona kijkt 62 procent van de retailers positief naar de toekomst. Dertig procent van de ondernemers is zelfs zeer optimistisch, blijkt uit een recent onderzoek dat RetailTrends onder 125 retailers hield. 

Er is natuurlijk veel reden voor optimisme, ondanks het tekort aan (de juiste) mensen en aan containers met spullen uit Azië, de stijgende grondstofprijzen en het gebrek aan daadkracht en visie vanuit Den Haag. 

Learnings uit covid
Ik ben hoopvol gestemd dat retailers – groot en klein – lessen hebben getrokken uit de enorm ingrijpende pandemie. De belangrijkste les is misschien wel: zeggen dat je hard werkt aan een duurzame visie is bij lange na niet voldoende, wil je het respect verdienen van de consument en je peers. Duurzaam beleid is chefsache.

Topmanagement en eigenaren zijn het aan hun stand verplicht om vaart te maken en de handen ineen te slaan met collega’s en marktpartijen. Klimaatopwarming, milieu, sociale aanpak en biodiversiteit zijn zo urgent dat je het echt niet alleen kunt doen.

Gebruik niet alleen schaarste en...