Biologisch, ecologisch, bio-ecologisch, groen, groenmerk, fairtrade, eerlijk werkt, duurzaam, caloriearm, calorievrij, glutenarm, glutenvrij, vetarm, vetvrij…


Mensen, zeg nou zelf: er is toch geen beginnen meer aan, aan al die etikettenpraatjes. Een jungle is het geworden, een ondoordringbare jungle. Deze vorm van consumentenvoorlichting is veel te ver doorgeschoten, geen consument die door de bomen het bos nog kan zien. 


Mooi dat De Volkskrant onlangs met een oplossing kwam: draai de boel om! Als een product goed is – redelijk gezond, redelijk beschaafd tot stand gekomen en vervoerd – laat dat dan vanzelfsprekend zijn. En richt je op die producten die niet deugen en meld dit luid en duidelijk op de verpakking. En, oh ja, De Volkskrant had er ook nog een prijsvraag aan verbonden. Lezers konden zo vast aan de slag: verzin creatieve teksten voor producten die niet deugen. Nou, ik sla nooit een prijsvraag over, dus ook deze niet. Hier mijn inzendingen. 


Primark, topje voor dames, vier euro. ‘Ja, hallo mensen, vindt u het zelf niet raar, vier euro voor een topje? Want...