Changemaker: plasticvrije zeep van HappySoaps

Wat plasticvrije zeep, milieuvriendelijke polo’s en biologische kamerplanten met elkaar gemeen hebben? Zowel Sprinklr, HappySoaps als Mr. NiceGuy wil winst voor het bedrijf combineren met de winst voor de wereld. Dit is hoe.

Wat plasticvrije zeep, milieuvriendelijke polo’s en biologische kamerplanten met elkaar gemeen hebben? Zowel Sprinklr, HappySoaps als Mr. NiceGuy wil winst voor het bedrijf combineren met de winst voor de wereld. Dit is hoe.
 

Marcel: “De meeste shampoo bestaat voor slechts twintig procent uit werkzame stoffen, de rest is water. Alle flessen belanden na gebruik bovendien in de verbrandingsoven omdat ze heel sterk zijn en niet gemaakt zijn voor recycling. ‘Kan dat niet anders?’ dachten mijn broer Marco en ik.”


Marco: “We onderzochten hoe we die twintig procent werkzame stoffen konden verwerken in een zeep. Zo is uiteindelijk de shampoo bar ontstaan, ons eerste product. Om zo toegankelijk mogelijk te zijn voor een grote groep Nederlanders hebben we ervoor gezorgd dat de shampoo bar goedkoper is dan shampoo in een plastic fles. De bar gaat namelijk drie keer langer mee.”
 

‘Je maakt geen impact als je alleen een niche aanspreekt'


Marcel: “Vanaf dat moment zijn we ons merk gaan uitbreiden. We hebben steeds meer producten toegevoegd, zoals een body oil bar en een conditioner. In totaal hebben we nu 120 producten in ons assortiment. Wij willen een zo’n breed mogelijk, honderd procent plasticvrij verzorgingsmerk worden. Uiteindelijk moeten onze producten de cosmeticamarkt écht plasticvrij maken. Dat is wat ons onderscheidt van andere merken, zoals Lush. Zij hebben plasticvrije opties, maar verkopen ook producten in plastic verpakkingen.”
 

Marco: “In het jaar na de oprichting van HappySoaps hebben we ongeveer 250 duizend bars verkocht. Dit jaar zitten we op ongeveer 55 duizend bars per maand (660 duizend op jaarbasis, red.). Dat is een dubbele groei en het groeit alleen maar door. We zijn een digitale native brand, maar we breiden offline steeds meer uit. Momenteel liggen we bij veel individuele drogisten en supermarktlocaties in Nederland en Vlaanderen. Naast de fysieke verkooppunten verkopen we veel via onze eigen webshop. Beide kanalen dragen bij aan de omzet, maar offline is een mooie toevoeging omdat consumenten het grootste deel van onze producten kunnen ruiken bij aankoop. Neem de shampoo bar. Aan de voorkant van het doosje zit een venstertje waardoor je direct de geur kunt ervaren. Bij shampoo in een fles is dat veel moelijker. Concrete omzetcijfers delen we niet. We willen de impact uitlichten, niet de omzet. Wel zijn we gelukkig winstgevend.”


Marcel: “We willen het grootste plasticvrije verzorgingsmerk van Nederland zijn én blijven. We focussen ons daarom op productontwikkeling. Zo zijn we bezig met de ontwikkeling van plasticvrije huishoudschoonmaakmiddelen.


Marco: “Over vijf jaar denk ik dat we in Nederland, en misschien Europa, veel impact hebben gemaakt. In 2021 hebben we al meer dan 200 duizend plastic flessen per maand bespaard, dat wordt hopelijk alleen maar meer. Ook willen we meer impact maken doordat we breed verkrijgbaar zijn en daardoor een merk zijn voor de ‘normale’ consument. Je maakt geen impact door alleen een niche aan te spreken. Echte impact maak je als alle consumenten plasticvrij zijn in de badkamer.”

 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!