Innovatie is een taai en langzaam proces van vallen en opstaan. Radicaal anders durven denken over je propositie vereist visie, een lange adem en ondernemerschap. Iedereen doet hysterisch over een zak chips die binnen tien minuten thuis wordt bezorgd maar dat is kinderspel. Niemand staat te applaudisseren als je zegt te streven naar een volledige integratie van producten en services, in combinatie met een eerlijk verhaal over sourcing, hergebruik en circulariteit. Maar dát is de uitdaging waar retail voor staat.
Er is een stoer Nederlands fietsmerk dat in meer gelooft dan winstmaximalisatie. Oprichters Ties en Taco Carlier worden niet warm of koud van hun Quote 500-notering, die in de schoot is geworpen sinds VanMoof een lieveling is van private geldschieters. Zij willen een duurzame koploper zijn die de toekomst van stedelijke mobiliteit helpt vormgeven, om de volgende miljard mensen op elektrische fietsen te krijgen. Dat is visie.
De co-ceo’s combineren technische expertise en zakelijk vernuft met iconisch design en denken in ecosystemen. Taco en Ties luisteren elke dag naar de klant. Hun overtuiging is dat de wijsheid van...
Innovatie is een taai en langzaam proces van vallen en opstaan. Radicaal anders durven denken over je propositie vereist visie, een lange adem en ondernemerschap. Iedereen doet hysterisch over een zak chips die binnen tien minuten thuis wordt bezorgd maar dat is kinderspel. Niemand staat te applaudisseren als je zegt te streven naar een volledige integratie van producten en services, in combinatie met een eerlijk verhaal over sourcing, hergebruik en circulariteit. Maar dát is de uitdaging waar retail voor staat.
Er is een stoer Nederlands fietsmerk dat in meer gelooft dan winstmaximalisatie. Oprichters Ties en Taco Carlier worden niet warm of koud van hun Quote 500-notering, die in de schoot is geworpen sinds VanMoof een lieveling is van private geldschieters. Zij willen een duurzame koploper zijn die de toekomst van stedelijke mobiliteit helpt vormgeven, om de volgende miljard mensen op elektrische fietsen te krijgen. Dat is visie.
De co-ceo’s combineren technische expertise en zakelijk vernuft met iconisch design en denken in ecosystemen. Taco en Ties luisteren elke dag naar de klant. Hun overtuiging is dat de wijsheid van gebruikers leidt tot de beste productmarktervaring. In ruil hiervoor krijgen ze onvoorwaardelijke liefde van fans die mee investeren.
De wet van de remmende voorsprong speelt VanMoof parten
Sinds de introductie in mei 2009 van de eerste ‘hufterproof’ stadsfiets op pedaalkracht en zonnecellen in een geïntegreerd frame, is de scale-up uitgegroeid tot een geïntegreerd end to-end technologiebedrijf. Dankzij negentig procent bloed, zweet en tranen en tien procent geluk. VanMoof houdt als pionier de hele operatie in eigen hand, van ontwerp tot productie, van verkoop tot service. Er zijn brandstores in Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, Parijs, San Francisco, Seattle en Tokio: ‘stores that wow’ die alle aandacht vestigen op het innovatieve product.
De eerste tien jaar werden aanhoudende financiële verliezen steevast gecompenseerd door particuliere investeerders, waaronder oud-Booking.com baas Gilian Tans. De groei leidde de afgelopen twee jaar tot een vervijfvoudiging van het aantal bezitters van de e-bike, met een wereldwijde community in 2021 van 150 duizend gebruikers. Tienduizenden klanten kregen echter te maken met technische mankementen. Hier biedt het ‘day one-klantprincipe’ van Jeff Bezos uitkomst: wees constant nieuws gierig, vlot van begrip en experimenteel.
Staar je dus niet blind op omzetgroei, maar zorg eerst dat de klantervaring stressvrij en onderhoudsarm is. Nieuw doel: een VanMoof-rider moet in elk van de vijftig steden wereldwijd on-demand en op locatie een geïntegreerde ‘peace-of-mind-service’ gaan ervaren. Naast de introductie van veertien servicehubs werkt VanMoof voor het eerst samen met partnerwinkels en fietsenmakers.
Broers Carlier dromen van een miljoen verkochte e-bikes, maar de wet van de remmende voorsprong speelt hen parten. Er zijn hippe e-bikes op de markt die qua design, technisch vernuft en rijervaring net zo gaaf zijn. Gilian Tans belooft als eerste president de broers te helpen met hun duurzame visie. Ze gaat op de eerste plaats het managementteam aansturen en toezicht houden op de bedrijfsactiviteiten. Dat is pr-taal voor reorganiseren om het break-even omzetdoel van vijfhonderd miljoen euro te bereiken. En zodoende de onafhankelijkheid te behouden, overnames te plegen of het bedrijf beursklaar te maken. Op die fiets dus.