Hoge hakken waarop je een halve marathon kunt lopen. Of een functionele laptoptas met de looks van een designerbag. House of Artisans in Amsterdam bundelt verschillende, innovatieve merken met als gemene deler: gerund door vrouwen.
‘Wij kennen elkaars producten goed en hebben daar net zo veel passie voor als voor ons eigen label’
Bedenker en oprichter Bianca Blom zocht anderhalf jaar geleden een nieuwe manier om de hoge hakken van haar merk Linja in de markt te zetten. Het traditionele businessmodel van de fashionindustrie vond ze maar raar: grote volumes ontwerpen, financieren en produceren – zonder precies te weten hoeveel producten daadwerkelijk verkocht zullen worden. Om het overschot vervolgens in de uitverkoop te gooien en het hele riedeltje elk seizoen te herhalen. “Dat wilde ik niet”, vertelt de ondernemer. “Dus...
Hoge hakken waarop je een halve marathon kunt lopen. Of een functionele laptoptas met de looks van een designerbag. House of Artisans in Amsterdam bundelt verschillende, innovatieve merken met als gemene deler: gerund door vrouwen.
‘Wij kennen elkaars producten goed en hebben daar net zo veel passie voor als voor ons eigen label’
Bedenker en oprichter Bianca Blom zocht anderhalf jaar geleden een nieuwe manier om de hoge hakken van haar merk Linja in de markt te zetten. Het traditionele businessmodel van de fashionindustrie vond ze maar raar: grote volumes ontwerpen, financieren en produceren – zonder precies te weten hoeveel producten daadwerkelijk verkocht zullen worden. Om het overschot vervolgens in de uitverkoop te gooien en het hele riedeltje elk seizoen te herhalen. “Dat wilde ik niet”, vertelt de ondernemer. “Dus maakte ik een tijdloos ontwerp. Klanten bepalen zelf welke kleur ze willen en ik maak alle schoenen, met uitzondering van de zwarte variant, op bestelling.” Het resultaat: geen voorraadoverschot, geen overproductie en geen uitverkoop. Alleen pasten Bloms werkwijze en product (comfortabele hakken waar je ten minste twee keer zo lang op kunt lopen) volgens haar niet binnen de huidige retail. “Ik had mijn eigen unieke winkel nodig, waar ik uitleg kon geven bij mijn product en werkwijze”, legt ze uit. “Toen dacht ik: hoe mooi zou het zijn als ik merken kan samenvoegen met dezelfde visie, doelgroep en slimme oplossingen?”
Zo geschiedde: in het pand aan de Amsterdamse Roelof Hartstraat 5 kwam Bloms concept tot leven. Ze vond gelijkgestemden in de vorm van acht ambitieuze vrouwen, elk met hun eigen label. Daarbij was innovatie key. “Het product moest een nieuwe, logische oplossing zijn voor vrouwen.” Ook de doelgroep van de verschillende merken komt overeen. “Onze items zijn ontworpen voor hardwerkende vrouwen die druk zijn met het combineren van gezin, carrière en een sociaal leven.” Vrouwen, kortom, die er ook nog eens leuk uit willen zien, terwijl ze alle ballen in de lucht houden. Speciaal voor hen hebben we onder meer de functionele designtassen van het Antwerpse merk KAAI en de kleding van Parioli (dat damesmode op maat maakt door middel van een algoritme) een plekje gekregen bij House of Artisans. Door de combinatie van labels doet het concept aan een klein warenhuis denken. “Onlangs voegde ik ook huidverzorgingsmerk Squalan toe. Ook ben ik in gesprek met een dame die innovatieve blenders op de Nederlandse markt gaat brengen, dus het begint inderdaad steeds meer op een miniwarenhuis te lijken.”
Alles-in-1
Toch is er volgens Blom – los van het formaat – iets waarin House of Artisans verschilt van een warenhuis of een ‘gewone’ winkel. “Wij kennen elkaars producten heel goed en hebben net zo veel passie voor de andere merken als voor ons eigen label.” In een warenhuis liggen zo veel producten en merken – daar kun je als verkoper nooit alles van af weten, stelt ze. “De reden dat ik met Linja geen shop-in-shop in de Bijenkorf wilde.” Nog een verschil: bij House of Artisans is de kans groot dat klanten de ontwerpers van hun nieuwe handtas of pumps tegen het lijf lopen. “Het is een winkel, kantoor en atelier in één”, vertelt Blom. Zo is de centrale marmeren bar bedoeld als plek waar de ondernemers kunnen werken, brainstormen en netwerken. “Het is een multifunctionele ruimte, die we ook gebruiken voor events.” Daarmee wil ook House of Artisans inspelen op de trend van beleving en ervaring. “Hier kunnen wij als merk onze producten laten zien, maar leer ik ook mijn klanten kennen. Dat is enorm leerzaam.”
En zo kunnen de ondernemers ook nog eens van elkáár leren, stelt de oprichtster. Daarnaast zorgt de combinatie van uiteenlopende producten volgens haar voor een kruisbestuiving. “Als een klant een mooie jurk van Parioli past, trekt ze er een paar Linja’s bij aan om te kijken hoe dat staat.” Dat levert ook voordelen op voor de klant zelf, meent Blom. “Klanten kunnen hier nagenoeg een volledige outfit kopen. Als ze nog nooit van onze merken hebben gehoord vallen ze van de ene in de andere verbazing.” Eén nadeel: vrouwen die snel een outfit willen scoren voor een feestje diezelfde avond komen van een koude kermis thuis. “Mits je de zwarte variant van mijn hakken zoekt of een sample van Parioli toevallig perfect past”, licht Blom toe. “Anders moet je inderdaad een paar weken wachten. Dat zorgde in het begin weleens voor teleurstellingen, maar aan de andere kant krijgt elke klant bij House of Artisans een uniek product. Dat is het wachten waard.” Daartoe lijken Bloms klanten inderdaad bereid; iets meer dan een jaar na de oprichting merkt ze de impact van het winkelconcept op haar eigen label. “De opening van House of Artisans is voor Linja absoluut de juiste stap geweest. We zijn enorm gegroeid vorig jaar en daar gaan we dit jaar hard mee door.”
Tweede versie
De tijd zal leren of House of Artisans ook in andere landen en steden neergezet kan worden. “Het wordt lastig om de kracht van het concept te kopiëren naar andere vestigingen, deels omdat ikzelf de spin in het web ben en niet overal tegelijk kan zijn”, licht Blom toe. Een tweede versie van het concept zou om een nieuwe initiatiefnemer vragen. Toch ziet ze kansen over de grens. “Ik weet zeker dat er genoeg vrouwelijke ondernemersinitiatieven in een stad als Antwerpen of New York zijn, waarmee ik een vergelijkbare samenwerking kan hebben. Dus wie weet: als Linja verder de wereld over gaat, kan ik dit concept meenemen.” Concrete plannen om het concept uit te breiden heeft de oprichtster echter niet. “House of Artisans kwam op mijn pad als gevolg van de stappen die ik met Linja zet. Mijn merk is altijd leidend.” Haar voornaamste doel met Linja? “Dat elke vrouw over de hele wereld één paar in haar kast heeft staan.” Lachend: “Minstens.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;