Powervrouw: Dewi van de Waeter, The Lekker Company
In deze RetailTrends-editie aandacht voor drie powervrouwen. Echte entrepeneurs. Alle drie zagen ze een niche waar iedereen overheen keek. Hun keuken veranderde in een lab, waar ze experimenteerden met zelfbedachte vegamenu’s, biertjes en deo’s. De belangrijkste ingrediënten? Passie, lef, doorzettingsvermogen en – vooral – timing. In dit artikel aandacht voor Dewi van de Waeter, oprichter The Lekker Company.
“Al jaren verbaas ik mij over de ondoorzichtigheid van de cosmetica-industrie. De ingrediëntenlijst van verzorgingsproducten is meestal geschreven in INCI – cosmeticataal die onbegrijpelijk is voor consumenten – waardoor zij geen idee hebben wat ze op hun huid smeren. Daarnaast bevatten veel producten chemische ingrediënten als synthetische parfum en parabenen, terwijl er genoeg natuurlijke alternatieven zijn. Vanuit deze observatie ging ik mijn eigen verzorgingsproducten maken. Ik struinde heel Pinterest af, op zoek naar de beste recepten op basis van natuurlijke ingrediënten. Ikzelf, familie en vrienden dienden als proefdieren. In het weekend maakte ik emmers vol...
In deze RetailTrends-editie aandacht voor drie powervrouwen. Echte entrepeneurs. Alle drie zagen ze een niche waar iedereen overheen keek. Hun keuken veranderde in een lab, waar ze experimenteerden met zelfbedachte vegamenu’s, biertjes en deo’s. De belangrijkste ingrediënten? Passie, lef, doorzettingsvermogen en – vooral – timing. In dit artikel aandacht voor Dewi van de Waeter, oprichter The Lekker Company.
“Al jaren verbaas ik mij over de ondoorzichtigheid van de cosmetica-industrie. De ingrediëntenlijst van verzorgingsproducten is meestal geschreven in INCI – cosmeticataal die onbegrijpelijk is voor consumenten – waardoor zij geen idee hebben wat ze op hun huid smeren. Daarnaast bevatten veel producten chemische ingrediënten als synthetische parfum en parabenen, terwijl er genoeg natuurlijke alternatieven zijn. Vanuit deze observatie ging ik mijn eigen verzorgingsproducten maken. Ik struinde heel Pinterest af, op zoek naar de beste recepten op basis van natuurlijke ingrediënten. Ikzelf, familie en vrienden dienden als proefdieren. In het weekend maakte ik emmers vol bodybutter, scrubs en andere producten. Die mengsels stopte ik in glazen potjes – waarop ik een handgeschreven ingrediëntenlijst plakte – en verkocht deze op de zaterdagse markt. Later volgden er kleine winkels en beautysalons die ook mijn zelfgemaakte producten wilden aanbieden.
In 2017 – ik verkocht via zo’n veertig kleine retailers – promootte ik tijdens de jaarlijkse productpitch van Albert Heijn mijn duurzame deodorant: lekkerineenpotje. Ik koos voor de deo omdat het mijn bestseller was en bovendien kost het veel geld om verschillende productcategorieën op de markt te brengen. ‘Jullie verkopen honderden deodoranten op ah.nl, maar geen een daarvan is écht natuurlijk’, begon ik mijn verhaal. ‘Daarom denk ik met lekkerineenpotje hét verschil te maken in jullie cosmeticaschap.’ Mijn boodschap bleek overtuigend. Ik won de tweede prijs en Albert Heijn plaatste mijn deodorant in de schappen van vierhonderd supermarkten. Inmiddels zijn dat er 850 en wordt de deo ook bij Etos, Picnic, bol.com en Dille & Kamille verkocht.
'Onze deo is zó natuurlijk dat je ‘m in principe op zou kunnen eten'
Met de verkoop door Albert Heijn gingen we over naar professionele productie. Geen beslagkommen en handgeschreven etiketten meer. Inmiddels gaan er in een ‘slechte’ maand zo’n vierduizend deo’s over de toonbank, in een goede maand ongeveer zevenduizend. Om het merk ook internationaal te kunnen verkopen veranderde ik de naam begin dit jaar naar The Lekker Company.
De gekleurde potjes vallen op tussen de plastic rollers en aluminiumspuitbussen in het deodorantschap. Je ziet meteen dat The Lekker Company anders is en dat spreekt aan. Ook hebben we online goede recensies, zijn we transparant over de ingrediënten en gebruiken we onder meer kokosolie en baking soda in plaats van onnatuurlijke ingrediënten. Het mag niet op de verpakking staan, maar in principe zou je een deo van ons merk op kunnen eten. Op prijs gaan we het niet winnen van lageprijsaanbieders, aangezien een potje 7,49 euro kost, maar dat is ook niet mijn doel.
The Lekker Company is er voor consumenten die voor honderd procent natuurlijke deodorant kiezen en willen weten wat ze op hun huid smeren. Ik run The Lekker Company inmiddels met een compagnon en sinds kort is er een marketing- en salesmanager in dienst. Het is mijn droom om op den duur met een team van ongeveer vijf mensen te werken. Het bijzondere is dat ik mijn dromen steeds bijstel. Twee jaar geleden zag ik niets in de mogelijkheid om de grens over te gaan. Nu denk ik: iedereen in het buitenland heeft ook oksels, dus waarom niet? We verkopen inmiddels in België, Duitsland en Denemarken. Het is de bedoeling om dat uit te breiden, maar voorlopig hebben we onze handen ook nog vol aan ons eigen land. Verder zou ik graag een volledige vegan badkamerlijn op de markt brengen, bestaande uit negen verzorgingsproducten die we elke dag gebruiken. Daarmee kan ik nog meer verschil maken in de cosmeticawereld.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;