Shoppende mannen, die staan toch buiten te wachten terwijl hun geliefde binnen de rekken afstruint? Fout, stellen de Amerikaanse onderzoekers van First Insight in 'The rise of the new male power shopper'. Shoppen is niet langer een domein dat wordt gedomineerd door dames. De mannelijke consument is in opmars en hij heeft een heel ander verlanglijstje dan zijn vrouwelijke tegenhangers.
3x goed om te onthouden, wil je je producten aan de man brengen
Het koopgedrag van mannen is behoorlijk aan het veranderen, stellen de onderzoekers. Ze shoppen vaker, zowel online als in fysieke winkels en passeren vrouwen in dat opzicht. Als retailmerk moet je dus af van de perceptie dat shoppen een ‘vrouwending’ is.
Retailmerken die willen aanhaken op de opmars van de mannelijke koper moeten in hun assortiment en prijsstelling rekeninghouden met de wensen van de kritische man, die goed op de hoogte is van de prijzen in de markt.
Mannen staan vaak open voor snufjes op het gebied van mobiele technologie...
Shoppende mannen, die staan toch buiten te wachten terwijl hun geliefde binnen de rekken afstruint? Fout, stellen de Amerikaanse onderzoekers van First Insight in 'The rise of the new male power shopper'. Shoppen is niet langer een domein dat wordt gedomineerd door dames. De mannelijke consument is in opmars en hij heeft een heel ander verlanglijstje dan zijn vrouwelijke tegenhangers.
3x goed om te onthouden, wil je je producten aan de man brengen
- Het koopgedrag van mannen is behoorlijk aan het veranderen, stellen de onderzoekers. Ze shoppen vaker, zowel online als in fysieke winkels en passeren vrouwen in dat opzicht. Als retailmerk moet je dus af van de perceptie dat shoppen een ‘vrouwending’ is.
- Retailmerken die willen aanhaken op de opmars van de mannelijke koper moeten in hun assortiment en prijsstelling rekeninghouden met de wensen van de kritische man, die goed op de hoogte is van de prijzen in de markt.
- Mannen staan vaak open voor snufjes op het gebied van mobiele technologie en shoppen via smartspeakers. Deze devices zijn vooral handig voor het vergelijken van productprijzen.
18%
Op het gebied van m-commerce liggen de voorkeuren van mannen en vrouwen niet ver uit elkaar. Slechts achttien procent van de eerste groep shopte in 2018 minder dan één keer per maand op een mobiel device, tegenover negentien procent van de ondervraagde dames.
19%
19% shopt minstens zes keer per maand bij luxe retailers als Gucci en Prada.
20%
Mannen hebben een voorliefde voor specialtybrands. Een vierde van de ondervraagden is elke maand te vinden bij traditionele labels als Gap of Guess, terwijl een even groot aantal maandelijks nieuwkomers als Warby Parker, AllBirds of Outdoor Voices bezoekt.
25%
Opvallend: mannen shoppen vaker via traditionele kanalen dan de andere sekse. Een kwart komt elke maand zes keer of vaker bij grote warenhuisketens als Kohl’s en JCPenney. Bij de vrouwen gaat dat om vijftien procent.
41%
Van alle aankopen wordt 41% online gedaan. Een jaar geleden was dat nog 38%.
47%
Technologie en shoppen is de gouden combinatie voor mannelijke consumenten. 47 procent van de respondenten had in 2018 dan ook een smartspeaker als Amazon Echo of Alexa, Google Home of Apple Homepod. Een ruime verdubbeling ten opzichte van 2017. Toen was dat 22 procent.
53%
Vooral webshops als Amazon vallen in de smaak. 53% van de ondervraagden shopt maandelijks via dit platform. Een ruime meerderheid (60%) zegt dat hij meer is gaan shoppen via dit kanaal.
69%
69% checkt amazon.com voor producten en prijzen voordat hij elders verder zoekt en eventueel aanschaft.
70%
70% gebruikte zijn smartspeaker in 2018 om de prijzen van producten te vergelijken. Het jaar ervoor was dat nog maar net iets meer dan de helft: 53%.