Je zou het bijna vergeten, maar de nummer één in de Chinese e-commercemarkt is niet Alibaba. Met een jaaromzet van meer dan veertig miljard euro gaat die eretitel naar JD.com. Een van de belangrijkste pilaren onder het succes van deze mastodont? Snelle bezorging.


Het reusachtige hoofdkantoor van JD.com steekt hoog boven de andere gebouwen uit op het verder weinig inspirerende industrieterrein aan de zuidrand van Bejing. De glazen kolos ademt superioriteit uit. Met recht. Jingdong, zoals het bedrijf voluit heet, heeft alle reden om trots te zijn. Het wist handig mee te surfen op de golven van de Chinese e-commerceboom. Met een omzet van 43 miljard euro in de eerste negen maanden van het afgelopen jaar mag het zich ’s lands grootste retailer noemen. Qua volume mag Alibaba dan koploper zijn, JD.com verkoopt zijn producten zelf, niet via derden die actief zijn op het platform, en heeft alles in eigen beheer. “Het belangrijkst voor ons is dat we het vertrouwen van de klant winnen”, zegt Zhang Chen over het succes van JD.com waar hij chief technology officer is. Een boodschap die onderschreven moet worden door Joy....