Waarom zou je een innovatie voor jezelf houden? De driepuntsgordel van Volvo heeft veel levens gered doordat de uitvinding niet is gepatenteerd en – dus ook door concurrenten – kon worden toegepast. Aangejaagd door het belang van positieve impact op milieu en maatschappij kiezen retailmerken als McDonald’s, Starbucks en Nike voor opensource samenwerkingen. Slim, want het is voor consumenten een krachtige uiting van hun merkidentiteit.


Dat samenwerking leidt tot betere ideeën, wordt breed onderkend. Innovatie ontstaat vooral wanneer mensen met verschillende achtergronden, ervaringen en vaardigheden zich samen over kwesties buigen. Niet voor niets krijgt dit bij steeds meer organisaties een plekje op de agenda. Maar wat als de ‘hele wereld’ erbij wordt betrokken? Dat is heel kort gesteld de gedachte achter opensource werken. Het is te definiëren als iets wat mensen kunnen wijzigen en delen omdat het ontwerp openbaar toegankelijk is. Het is allerminst een nieuwe benadering van product- of dienstontwikkeling, maar stilaan omarmen steeds meer retailmerken dit in hun zoektocht naar probleemoplossing....