Over tien jaar bestaan elektronicawinkels niet meer zoals we ze nu kennen, is de stellige overtuiging van de helft van jonge consumenten. De branche moet daarom hard op zoek naar zijn toegevoegde waarde in het fysieke kanaal, concludeert ABN Amro. 

Onlineshoppen verovert nog steeds terrein in ons land. Een derde van de consumenten bezoekt minder fysieke winkels dan drie jaar geleden, blijkt uit onderzoek* van ABN Amro. Zestien procent heeft een sterke voorkeur om via het web te shoppen, terwijl dat in 2015 nog tien procent was. De redenen zijn bekend: snelheid, gemak en een aantrekkelijke prijs. Met name sport- en elektronicazaken staan hierdoor onder druk, ziet sectorbankier Henk Hofstede. “In deze segmenten is de voorkeur voor onlineshoppen het grootst. In 2015 ging meer dan de helft van de consumenten nog het liefst naar een elektronicazaak voor een nieuwe tv, maar nu is dat nog 43 procent.”

Nieuwe relevantie
Dat zit ‘m vooral in de aard van de producten. Elektronicaproducten zijn gemakkelijk online te vergelijken op prijs, kwaliteit en features. Geen wonder dat de helft van de...