Als wij niets doen, wie dan?

Heeft u ook zo lekker genoten van die mooie nazomer met dat heerlijke zonnetje en die aangename temperaturen? Het bleef maar terrassenweer. Voor veel retailers is de keerzijde dat de consument de aanschaf van een fraaie wintergarderobe of een gezellig nieuw interieur maar even uitstelt. En hoewel het misschien wat kort door de bocht is, bekruipt mij bij dat mooie weer een wat unheimisch gevoel.

Heeft u ook zo lekker genoten van die mooie nazomer met dat heerlijke zonnetje en die aangename temperaturen? Het bleef maar terrassenweer. Voor veel retailers is de keerzijde dat de consument de aanschaf van een fraaie wintergarderobe of een gezellig nieuw interieur maar even uitstelt. En hoewel het misschien wat kort door de bocht is, bekruipt mij bij dat mooie weer een wat unheimisch gevoel.

Want bij dat prettige nazomerzonnetje stond de opwarming van de aarde nadrukkelijk op de publieke agenda. Zo kwam het IPCC met de noodkreet dat de opwarming beneden de anderhalve graad moet blijven om te voorkomen dat we tot ons middel in het water staan en er migratiestromen op gang komen die hun weerga niet kennen. Ondertussen werd er onder voorzitterschap van Ed Nijpels druk gewerkt aan een Klimaatakkoord en kreeg Urgenda gelijk in de klimaatzaak tegen de overheid, wat betekent dat Nederland in 2020 25 procent minder CO2 moet uitstoten dan in 1990. In 2016 was dat nog maar twaalf procent!

Aan de slag
Het moet anders. Om de wereld leefbaar te houden moeten we echt versnellen. Iedereen zal een bijdrage moeten leveren. Ondernemerschap bij kleine én grote bedrijven jaagt die versnelling aan. Niet voor niets staan in de top tien van de Trouw Duurzame 100 ondernemers van Kipster, De Vegetarische Slager naast die van Unilever en Lidl. Bedrijven zijn aan zet. Steeds meer ondernemers en managers willen die positieve bedrage leveren. Behoor je tot die groep? Stand up! Kom nu in actie, heb lef en toon leiderschap. Vanuit je eigen drijfveren en emoties. Of je nu zoals Coolblue het grootste zonnedak van Nederland wilt aanleggen, op het dak van je supermarkt een moestuin aanlegt zoals Delhaize doet, of consumenten stimuleert verspilling tegen te gaan. Het begint met een goed idee en de visie op de maatschappelijke bijdrage van je bedrijf. Niet bij de businesscase. Die rolt er wel uit als je de goede dingen doet.

De consument is er klaar voor. Negen van de tien consumenten zijn bereid hun gedrag aan te passen om klimaatverandering te voorkomen, zo blijkt uit onderzoek van IKEA en Globescan. In Nederland let volgens Dossier Duurzaam bijna de helft van de consumenten bij de aanschaf van producten op duurzaamheid en zijn steeds meer consumenten (36 procent dit jaar) bereid extra te betalen voor duurzame producten. Dus laten we het klimaatprobleem tackelen, dan valt de herfst weer wat vroeger én komt de consument vast weer eerder in de winkel.

Bart Bruggenwirth is founding partner van marketingbureau b-open en auteur van Sterke merken, betere wereld.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!