Het is het probleem van menig vrouw: een la vol bh’s waarvan er misschien één of twee echt lekker zitten. Zonde, vond Eva van Schijndel, die besloot om dat probleem aan te pakken. Zo was het idee voor Savara Intimates geboren.

Het is het probleem van menig vrouw: een la vol bh’s waarvan er misschien één of twee echt lekker zitten. Zonde, vond Eva van Schijndel, die besloot om dat probleem aan te pakken. Zo was het idee voor Savara Intimates geboren.


Waar komt de naam ‘Savara’ vandaan?
“Uit het Indiase Sanskriet. Het betekent ‘stralen van binnenuit’, een betekenis die ik erg vond passen bij het concept. Je ziet vaak in commercials dat lingerie als sexy en mooi wordt neergezet en als iets dat je draagt voor je vriend. Maar vrouwen moeten zelf vrolijk van lingerie worden. Een bh die superfijn zit, daar ga je van stralen.”


Wat is de gedachte achter Savara Intimates?
“Ik had zelf altijd moeite met het vinden van een bh die lang goed bleef zitten. Constant had ik het gevoel dat ik weer een nieuwe moest kopen en ik was niet blij met wat ik in de kast had liggen. Ook om mij heen worstelden vrouwen met dat probleem, dat zag ik bijvoorbeeld bij mijn moeder, zussen en vriendinnen. Er was een behoefte die ontstond en ik dacht: daar moet toch wat op te verzinnen zijn. Ik heb zelf bedrijfskunde en finance gestudeerd, dus ik heb helemaal geen fashionachtergrond. Ik ging aan de slag met stoffen en de naaimachine en langzaam maar zeker ontstond er een prototype waar ik tevreden mee was.”


“Gaandeweg kwam ik er ook achter dat ik dit op een goede en duurzame manier wilde neerzetten. Dat zit natuurlijk al deels in het concept zelf, omdat ik wil dat vrouwen niet constant nieuwe bh’s hoeven te blijven kopen. Maar ook wil ik dat de totstandkoming van de bh’s op een goede manier gebeurt.”


Kun je dat wat meer uitleggen?
“De bh’s hebben aan de achterkant een sluiting die extra verstelbaar is. Dus niet die gebruikelijke haakjes, maar nu zit er een schuifje waardoor je de band nog veel verder kan aanpassen. Daarnaast zijn de cups flexibeler. Bij normale bh’s zit het ’t ene moment goed en het andere moment niet meer. Dat probeer ik met deze aanpassingen op te lossen.”

Eva van Schijndel
Oprichtster Savara Intimates


“De productie gebeurt in Letland. Op het eerste oog wellicht een gekke keuze, Azië ligt veel meer voor de hand. Daar heb je veel meer grote fabrieken die al heel lang lingerie maken. Maar ik wil zeker weten dat de productie op een goede manier gebeurt, ook voor de mensen. Alle materialen koop ik zo duurzaam mogelijk. Ik gebruik tencel – een stof die wordt gemaakt van boomschors – als basis. Het is een alternatief voor katoen en verbruikt in de productie veel minder water en chemicaliën. De kanten stof op de lingerie is wel een probleem. Kant is normaliter altijd van synthetisch materiaal en dat is niet heel duurzaam. We gebruiken nu restmeters kant van andere fabrieken, die dat anders weggooien.”


Heeft elke bh daardoor een ander kantwerk?
“We kunnen het redelijk standaardiseren en halen zo’n honderd dezelfde bh’s uit één rol kanten stof en dan is ‘ie gewoon op. Dus eigenlijk zijn het steeds limited editions. Ook dat past wel bij het duurzame karakter, want zo heb ik weinig voorraad. Het staat me tegen om hele grote sales te doen om voorraad kwijt te raken. Dan stimuleer ik de verkoop zo erg, terwijl mensen toch wel een bh kopen als ze er één nodig hebben. Dat hoef je niet extra te pushen.”


Hoe zorg je voor een juiste prijs-kwaliteitsverhouding?
“Ik vind het belangrijk dat het wel redelijk betaalbaar blijft en daardoor toegankelijk is voor veel mensen. De lage prijs die de meeste fashionspelers vragen is niet te doen. Daar zit ik sowieso boven. Maar ik probeer wel onder de prijzen van de exclusieve merken te blijven. Ik richt me op de jonge vrouw die bewust met duurzaamheid bezig is. Ik wil wel dat zij het kunnen betalen.”


“Om de prijs ook aantrekkelijk te houden kies ik bewust niet voor wholesale. Daar lever je best een stuk marge op in. Daarom lever ik direct aan de consument. Misschien dat ik over een jaar een winkel in Nederland kies waar mensen de bh’s kunnen passen, maar dat is minimaal. De toekomst ligt voor mij online en dat blijft mijn focus. Dat zie je terug in de prijs, doordat er minder spelers tussen zitten kan het goedkoper.”


Hoe gaat het tot dusver?
“Ik wist niet zo goed wat ik kon verwachten. Savara Intimates werd gelanceerd in maart vorig jaar, tegelijkertijd met de eerste lockdown. Het was onzeker wat er toen ging gebeuren, maar eigenlijk was het booming vanaf het eerste moment en dat is nog steeds zo. Ook met een producent in Letland kunnen we de enorme vraag niet bijbenen.”


Is de lingeriebranche klaar voor de verduurzaming?
“Er zijn wel wat kleine merken in Europa die hetzelfde doen, maar eigenlijk is dat nog best beperkt. Grote ketens zijn zich steeds bewuster van het feit dat duurzaamheid een grotere rol speelt, maar wat dat betreft loopt de lingerie-industrie echt achter op bijvoorbeeld kleding. Er is wel wat concurrentie, maar ik had inmiddels verwacht dat het meer zou zijn.”


Zou de branche wat van je kunnen leren?
“Ik denk wel dat lingeriemerken in de toekomst hun processen zullen verduurzamen en hun werknemers eerlijk gaan betalen. Dat is nodig. Of ik nou de juiste persoon ben die hen dat het beste kan vertellen, dat weet ik niet. Maar ik weet wel dat ik een hele andere kijk heb dan studenten die net van de opleiding afkomen of al bij een lingeriemerk werken. Er zijn veel fashionstudenten die mij vragen of ze bij me kunnen werken of stage kunnen lopen, omdat het er hier anders aan toegaat.”


Hoe heb je Savara Intimates gefinancierd?
“Ik heb het zelf opgezet en er mijn eigen spaargeld ingestoken. Nu kom ik er ook van rond. Ik vind het wel prettig dat er geen investeerder bij betrokken is. Dan merk je toch dat een ander zijn stempel drukt op je bedrijf. Nu kan ik belangeloos een beslissing maken.”


'Ik vind het wel prettig dat er geen investeerder bij betrokken is. Nu kan ik belangeloos een beslissing maken.'


Wat zijn je plannen voor komend jaar?
“De grootste prioriteit is om de productie op te schalen zodat we de huidige vraag aankunnen. Bij de lancering van een nieuwe collectie is binnen een paar dagen de helft van de maten alweer uitverkocht, terwijl de volgende lancering pas weer over een maand is. Als je dan een keer duurzaam ondergoed wil kopen, en het is er niet, dan is dat niet leuk. Als dat goed gaat wil ik online groeien en beter vindbaar worden om zo organisch te groeien. Uiteindelijk leent het concept zich ook voor expansie naar het buitenland. In Duitsland zit bijvoorbeeld een hele grote groep consumenten die enorm bewust met duurzaamheid bezig is. Daar liggen zeker nog kansen. Eerst maar eens zorgen dat we de huidige consument goed kunnen bedienen.” 


In de rubriek Startup van de maand komt maandelijks een nieuwe retailer aan het woord die vertelt over zijn merk of winkel. De startup vertelt over het concept van de onderneming, zijn ambities en plannen. Eerder in deze rubriek: Karma Shoarma, Reflower, Mr Niceguy en De Winkel op Wielen.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!