RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Maarten Gijsenberg, hoogleraar marketingdynamieken aan de Rijksuniversiteit Groningen, over de vraag of je als retailer wel of niet moet meedoen met de Black Friday-gekte.

 

Het nieuws dat Dille & Kamille dit jaar besloot de winkels tijdens Black Friday dicht te laten - en in plaats daarvan goed te doen voor de maatschappij - werd met veel lovende reacties onthaald. En dat is niet gek: steeds meer consumenten (36 procent) zeggen niets meer te maken willen hebben met het van origine Amerikaanse koopjesfeest. 

 

Toch blijkt dat nog niet zo simpel in tijden van inflatie: Nederlanders jagen massaal op koopjes. En dus verwacht alsnog een derde deze week producten te kopen met hoge kortingen. Retailers worstelen: moet op Black Friday de (digitale) winkel wel of niet op zwart? En wat zijn de gevolgen als je tóch meedoet met afprijzen? 

 

Om direct met de deur in huis te vallen: is het slim om vanuit een tegenbeweging de deur te sluiten op de vrijdag na Thanksgiving?

“Veel hangt af van je overall...