RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Maarten Gijsenberg, hoogleraar marketingdynamieken aan de Rijksuniversiteit Groningen, over de vraag of je als retailer wel of niet moet meedoen met de Black Friday-gekte.

 

Het nieuws dat Dille & Kamille dit jaar besloot de winkels tijdens Black Friday dicht te laten - en in plaats daarvan goed te doen voor de maatschappij - werd met veel lovende reacties onthaald. En dat is niet gek: steeds meer consumenten (36 procent) zeggen niets meer te maken willen hebben met het van origine Amerikaanse koopjesfeest. 

 

Toch blijkt dat nog niet zo simpel in tijden van inflatie: Nederlanders jagen massaal op koopjes. En dus verwacht alsnog een derde deze week producten te kopen met hoge kortingen. Retailers worstelen: moet op Black Friday de (digitale) winkel wel of niet op zwart? En wat zijn de gevolgen als je tóch meedoet met afprijzen? 

 

Om direct met de deur in huis...