De elektronicamarkt staat al jaren onder druk en is bovendien nogal overbevolkt, gelet op het aantal spelers in de branche. Marktleider MediaMarkt is vastberaden als winnaar uit de onvermijdelijke consolidatieslag te komen. Remko Rijnders, sinds twee jaar ceo van de Benelux-tak, vertelt hoe.

 

Let’s go! Dat is de kreet die hoort bij de nieuwe MediaMarkt-campagne die in oktober live ging. Niet alleen in Nederland, maar in alle dertien markten waarin de elektronicaketen actief is. Een unicum: niet eerder in het veertigjarige bestaan rolde de Duitse retailer een marketingcampagne internationaal uit.


De nieuwe campagne markeert een strategische herpositionering waarbij het merkbeeld anders is dan we van MediaMarkt gewend zijn. Daarbij is experience belangrijker dan actie, want daar wil de keten het verschil gaan maken in de markt. “Dat moeten we veel beter aan de consument gaan uitleggen.”

 

Waarom heeft het veertig jaar geduurd voordat MediaMarkt voor het eerst internationaal opereerde op marketinggebied?

“MediaMarkt was historisch gezien vrij decentraal georganiseerd. Veel beslissingen werden lokaal genomen, van HR tot inkoop en ook de marketing. We vinden het belangrijk om lokaal te blijven, maar om een...