In 2025 wil de Bijenkorf alleen nog duurzamere merken verkopen en daarmee behoort de partij tot de meest ambitieuze warenhuisketens op dit vlak. Justin Pariag werkt als head of sustainable business mee aan de praktische vertaling van deze doelstelling en bewaakt de voortgang. “Een merk dat niet wil bewegen is geen partner van de Bijenkorf."


Het jaar 2030 is voor veel retailers een richtjaar om naartoe te werken met ambitieuze duurzaamheidsplannen. Helemaal CO2-neutraal, alleen hergebruikte materialen of een einde aan verspilling komen daarin vaak voorbij. Ook de Bijenkorf heeft zich een aantal doelstellingen gesteld voor dat magische jaar. De CO2-uitstoot moet dan met de helft zijn teruggedrongen. Nog eens tien jaar later wil de Bijenkorf helemaal CO2-neutraal zijn.


Opvallender is dat de premium warenhuisketen zich in 2017 ten doel stelt om al in 2025 een assortiment volledig bestaande uit ‘duurzamere merken’ te bieden. Dat is niet alleen ambitieus omdat 2025 een stuk dichterbij is dan 2030, maar ook omdat veel merken die de Bijenkorf aanbiedt van ver moeten komen. Zo bungelen merken als Max Mara, Dolce & Gabbana,...