Changemaker: de polo van Mr. NiceGuy kun je in de grond stoppen
Wat plasticvrije zeep, milieuvriendelijke polo’s en biologische kamerplanten met elkaar gemeen hebben? Zowel Sprinklr, HappySoaps als Mr. NiceGuy wil winst voor het bedrijf combineren met de winst voor de wereld. Dit is hoe.
Mr. NiceGuy
“Rennen, vliegen, meer omzet scoren en meer klanten: daar draaide mijn leven lange tijd om. Tot maart vorig jaar was ik salesdirector bij kledingmerk Cavallaro Napoli. Ik werkte daar ruim drie jaar, maar zette er in samenspraak met de eigenaar een punt achter. Ik verwachtte snel weer aan de bak te komen, maar de lockdown gooide roet in het eten. Dat gaf me de kans van een afstand te kijken naar wat ik nu echt wilde en waar kansen lagen in de markt.
Mr Marvis en Coolblue zijn retailmerken die mij inspireren. Mr Marvis heeft één product in een aantal kleuren en de prijs is bij hen geen marketinginstrument. Coolblue heeft een bijna vanzelfsprekende vriendelijkheid die zij tot een marketinginstrument hebben gemaakt. Daarnaast las ik in die tijd veel over duurzaamheid en wat er allemaal mis is in de kledingindustrie. Dat raakte mij. Door deze...
Wat plasticvrije zeep, milieuvriendelijke polo’s en biologische kamerplanten met elkaar gemeen hebben? Zowel Sprinklr, HappySoaps als Mr. NiceGuy wil winst voor het bedrijf combineren met de winst voor de wereld. Dit is hoe.
Mr. NiceGuy
“Rennen, vliegen, meer omzet scoren en meer klanten: daar draaide mijn leven lange tijd om. Tot maart vorig jaar was ik salesdirector bij kledingmerk Cavallaro Napoli. Ik werkte daar ruim drie jaar, maar zette er in samenspraak met de eigenaar een punt achter. Ik verwachtte snel weer aan de bak te komen, maar de lockdown gooide roet in het eten. Dat gaf me de kans van een afstand te kijken naar wat ik nu echt wilde en waar kansen lagen in de markt.
Mr Marvis en Coolblue zijn retailmerken die mij inspireren. Mr Marvis heeft één product in een aantal kleuren en de prijs is bij hen geen marketinginstrument. Coolblue heeft een bijna vanzelfsprekende vriendelijkheid die zij tot een marketinginstrument hebben gemaakt. Daarnaast las ik in die tijd veel over duurzaamheid en wat er allemaal mis is in de kledingindustrie. Dat raakte mij. Door deze ideeën samen te voegen, ontstond Mr. NiceGuy.
‘Je kunt onze polo in de grond stoppen’
Ik besloot een lijn met poloshirts te lanceren omdat hierin nog niemand gespecialiseerd was. Daarnaast is het in de zomer een van de best verkochte producten in de mannenmode. Ook was het meteen duidelijk dat ik de polo’s duurzaam wilde maken. Op alle aspecten, dus van het knoopje tot en met de plek waar de kleding wordt gemaakt. Niemand moet kunnen zeggen dat het niet klopt. Vanuit die gedachte maakte een heel klein fabriekje in Portugal een aantal samples. Vervolgens ging ik met dit verhaal langs een aantal grote retailers die ik nog kende uit mijn netwerk, zoals Roetgerink Mode en Schoenen en De Heeren van Rinsma. Iedereen vond het een goed verhaal en uiteindelijk plaatsen zij de eerste orders waardoor wij de productie konden starten.
Onze polo’s, inclusief stiksels, worden gemaakt van honderd procent biologisch katoen en kosten 69,99 euro. De knoopjes zijn van schelpen (parelmoer, red.) en het label aan de binnenkant is van organisch groeipapier (in dit papier zitten bloemenzaadjes, red.). Het product is dus composteerbaar en kan na een lange levensduur in de grond worden gestopt. Daarnaast wordt de kleding in Portugal gemaakt omdat dit relatief dichtbij is. Dat scheelt een hoop transport en dus vervuiling.
Momenteel zijn wij bij vijftien retailers verkrijgbaar en verkopen wij de polo’s via onze eigen webshop. Over concrete omzetcijfers wil ik niets kwijt. We zijn een startup en zitten nog zeker niet in de scale-upfase. We hopen in het voorjaar van volgend jaar meer naamsbekendheid te genereren en dan komt de rest, zoals meer omzet, vanzelf. Daarnaast zijn we in gesprek met een aantal grote investeerders. Met dat geld willen we onze marketing verbeteren en meer naamsbekendheid generen. Eventueel gaan we kijken naar crowdfunding.
Op dit moment ligt onze focus nog heel erg op de polo, maar over vijf jaar moet Mr. Niceguy een total-lookmerk zijn. We bieden sweaters en schoenen aan om te kijken hoe de consument daarop reageert. Daarnaast hoop ik dat andere ambitieuze jonge mensen Mr. Niceguy als een voorbeeld zien. Het kan namelijk nog steeds: iets aan de keukentafel bedenken en er een succes van maken. We moeten met z’n allen meer nadenken over hoe we met deze wereld omgaan. Maar dan wel met een knipoog of een glimlach en niet met de waarschuwende, doemdenkende vinger.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;