Reebok was ooit het grootste sportmerk ter wereld, maar zakt na de koop door Adidas steeds verder weg. Onder de nieuwe eigenaar Authentic Brands Group gloort er wellicht weer een mooie toekomst.

Wie naar het huidige landschap van sportmerken kijkt en de jaren tachtig niet heeft meegemaakt, kan best denken dat Nike altijd al almachtig was. Adidas doet nog een dappere poging om de marktleider naar de kroon te steken en Under Armour is een veelbelovende uitdager van de laatste jaren. De rest speelt niet meer dan een rol in de marge. Reebok? Bestaat dat überhaupt nog?


Gelet op de hedendaagse cijfers is deze korte analyse van het sportlandschap niet zo gek. Nike is inderdaad alleenheerser met een jaaromzet van ruim 44 miljard dollar. Adidas volgt op gepaste afstand met een kleine twintig miljard dollar. Daarna is het gat heel groot en komen merken als Puma (5,7 miljard dollar) en Under Armour (4,5 miljard dollar). Het van oorsprong Engelse Reebok is met ongeveer anderhalf miljard dollar omzet ternauwernood een toptienspeler.


Die verhouding is wel eens anders geweest. En dat staat degenen die de jaren tachtig...