Een winkelmedewerker laat in een video live producten zien, klanten schaffen ze aan via de chat: door corona heeft shoppen via livestreams een vlucht genomen. Retailmerken zijn enthousiast omdat ze online eindelijk de menselijke link hebben die je anders alleen in de stenen winkel vindt.

 

De komst van Alibaba’s Taobao Live halverwege 2016 luidde een nieuw hoofdstuk in online verkopen in. De Chinese retailgigant koppelde een online livestream aan een e-commercewinkel zodat kijkers tegelijkertijd konden kijken en winkelen. De vergelijking met Tell Sell maar dan puur via internet is gauw gemaakt.

Mede door Singles Day, een van de belangrijkste winkelevenementen in China, kreeg het nieuwe verkoopkanaal in korte tijd vleugels. Berichten over vijftienduizend verkochte lipsticks binnen vijf minuten, duizenden flessen parfum binnen een minuut en zes miljoen rivierkreeften binnen vijf seconden speelden livecommerce daarna verder in de kijker. De coronapandemie en bijbehorende lockdowns gelden als verdere aanjager. In 2020 genereerde het eerste half uur van Alibaba’s Singles Day-voorverkoopcampagne op...