Dior koos een voormalig parkeerterrein voor zijn nieuwste pop-upstore in Seoul, Zuid-Korea. Het hoogstandje moet de snelle groei van het luxemerk in het Aziatische land verder aanjagen.
Een pop-upstore is meestal een paar weken geopend, maar niet als je Dior heet. Het Franse luxemerk heeft in Zuid-Korea een tijdelijke locatie geopend die drie jaar openblijft. De winkel staat op een voormalige parkeerplaats in het district Seongsu-dong in de hoofdstad Seoul. Seongsu-dong is een voormalig industriegebied dat lange tijd het centrum was van de Koreaanse schoenenproductie. Nu is het een hippe wijk met ambachtelijke koffiehuizen, speciaalzaken en biologische restaurants in verbouwde pakhuizen. Niet een plek waar je Dior snel zou verwachten, erkent ceo Pietro Beccari van de couturedivisie van het luxemerk. “Voor mij is luxe emotie en verrassing, op plekken zijn waar mensen niet op je rekenen”, zegt hij tegen Women’s Wear Daily. “Hier zijn veel slagers, kleine leerlooierijen uit de 19e eeuw. In het weekend zijn hier veel jonge mensen. En dit is het moment om op te duiken waar mensen ons niet per se...
Dior koos een voormalig parkeerterrein voor zijn nieuwste pop-upstore in Seoul, Zuid-Korea. Het hoogstandje moet de snelle groei van het luxemerk in het Aziatische land verder aanjagen.
Een pop-upstore is meestal een paar weken geopend, maar niet als je Dior heet. Het Franse luxemerk heeft in Zuid-Korea een tijdelijke locatie geopend die drie jaar openblijft. De winkel staat op een voormalige parkeerplaats in het district Seongsu-dong in de hoofdstad Seoul. Seongsu-dong is een voormalig industriegebied dat lange tijd het centrum was van de Koreaanse schoenenproductie. Nu is het een hippe wijk met ambachtelijke koffiehuizen, speciaalzaken en biologische restaurants in verbouwde pakhuizen. Niet een plek waar je Dior snel zou verwachten, erkent ceo Pietro Beccari van de couturedivisie van het luxemerk. “Voor mij is luxe emotie en verrassing, op plekken zijn waar mensen niet op je rekenen”, zegt hij tegen Women’s Wear Daily. “Hier zijn veel slagers, kleine leerlooierijen uit de 19e eeuw. In het weekend zijn hier veel jonge mensen. En dit is het moment om op te duiken waar mensen ons niet per se verwachten.”
Deze pop-upstore van Dior in Zuid-Korea blijft drie jaar open
De vestiging beslaat vijftienhonderd vierkante meter, waarvan zeshonderd vierkante meter gereserveerd is voor het winkeloppervlak. Klanten vinden er kleding, tassen, schoenen en een tuin die is aangelegd met Koreaanse en Franse planten – ‘om de liefde van monsieur Dior voor bloemen te vieren’, aldus het merk in een persbericht. Het pand beschikt daarnaast over een café E met een grote videowand. Daarop is een replica te zien van de weelderige tuin van het huis waar Christian Dior opgroeide, in de Franse kustplaats Granville.
'Voor mij is luxe emotie en verrassing, op plekken zijn waar mensen niet op je rekenen’
Van buiten doet de winkel denken aan Diors flagshipstore aan 30 Avenue Montaigne in Parijs.
Verdubbeling van winst
Van buiten doet de winkel denken aan Diors flagshipstore aan 30 Avenue Montaigne in Parijs. Dit gebouw stamt uit 1865 en is gebouwd door de zoon van Napoleon. Sinds de oprichting in 1946 is het de thuisbasis van het modehuis. Deze flagshipstore is afgelopen voorjaar heropend na een twee jaar durende renovatie. Dagelijks bezoeken ‘duizenden mensen’ de winkel en de permanente expositie La Galerie de Dior, stelt Beccari. “In het weekend loopt dat op tot vijfduizend bezoekers. Het is een gekkenhuis.”
'Dit is het moment om op te duiken waar mensen ons niet per se verwachten'
Zulke dagelijkse drommen mensen zal de Koreaanse vestiging niet snel trekken, maar Beccari’s verwachtingen zijn groot. Dior heeft zeventien permanente vestigingen in het Aziatische land. De verkopen waren er in 2020 goed voor 244 miljoen euro. De operationele winst lag op ruim 87 miljoen euro, een ruime verdubbeling van een jaar eerder. De opening van de pop-upstore gaat het merk ‘een fantastische boost’ geven, stelt Beccari. “Vijf jaar geleden was Zuid-Korea een veel kleinere markt voor ons dan nu. De markt groeit aanzienlijk en we winnen steeds meer aandeel. Het is tijd om er vol voor te gaan.”
De pop-upstore moet het merk 'een fantastische boost’ geven
Klanten vinden er behalve kleding, tassen en schoenen een tuin die is aangelegd met Koreaanse en Franse planten – ‘om de liefde van monsieur Dior voor bloemen te vieren.’
De vestiging beslaat vijftienhonderd vierkante meter. Zeshonderd vierkante meter is gereserveerd voor het retaildeel.
Op de videowand in het café is een replica te zien van de weelderige tuin van het huis waar Christian Dior opgroeide, in de Franse kustplaats Granville.
De pop-upstore oogt licht en ruim, dankzij het gebruik van staal en glas in het ontwerp.
De winkel bevat een lounge waar klanten hun exemplaar van de Book Tote-tassenlijn kunnen customizen.
Dior werkte voor de inrichting van de winkel samen met Koreaanse designers.
Dior heeft zeventien winkels in Zuid-Korea. De verkopen waren er in 2020 goed voor 244 miljoen euro. De operationele winst lag op ruim 87 miljoen euro, een ruime verdubbeling van een jaar eerder.
Klanten vinden er loungewear van de Dior Chez Moi capsulecollectie en de pre-fall '22-collectie, ontworpen door Maria Grazia Chiuri.