Supermarkten lopen als gevolg van out-of-stock jaarlijks miljoenen mis

Out-of-stock bij supermarkten is vooral het gevolg van foutief bestellen op de werkvloer en het niet leverbaar zijn van producten bij de leveranciers. Supermarkten lopen als gevolg van het out-of-stock probleem jaarlijks tot aan 250 miljoen euro aan inkomsten mis. Het gemiddelde out-of-stock percentage bedraagt doorgaans enkele procenten, maar voor sommige producten kan dat percentage oplopen tot wel 20%. Volgens Rene Roorda, adjunct directeur van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), komt out-of-stock vooral veel voor bij versproducten. Dat is volgens Roorda echter het gevolg van het beleid dat `s avonds niet beleverd mag worden. Andere redenen voor out-of-stock zijn in de ogen van Roorda dat consumenten de laatste jaren in toenemende mate onberekenbaar zijn geworden. Ook zijn de winkelschappen in Nederland kleiner dan in veel andere buurlanden. In Nederland wordt er volgens directeur Frits van den Bos van Efficient Consumer Response (ECR) wel vooruitgang geboekt op het gebied van out-of-stock. Jumbo ging in 2003 bijvoorbeeld van 4 naar 2%. Ook Schuitema doet het goed. Zo wordt er momenteel in 150 winkels een geautomatiseerd bestelsysteem getest.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!