Thuiswinkel.org lanceert centraal meldpunt voor internetfraude
Gepubliceerd op 16 december 2004 om 00:00
Thuiswinkel.org, de branchevereniging voor internetwinkels en postorderbedrijven, lanceert in 2005 een landelijk meldpunt voor internetfraude. Dit wordt een centraal digitaal loket, waar zowel gedupeerde bedrijven als consumenten oplichting, fraude of ander misstanden op internet kunnen melden. De meldingen worden beoordeeld door deskundigen en vervolgens wordt bijvoorbeeld de politie of de branchevereniging ingeschakeld. Het centrale meldpunt is nodig omdat e-commerce sterk groeit in Nederland en daarmee ook de internetfraude. Exacte cijfers over internetfraude zijn er echter niet, omdat er slechts sporadisch melding van wordt gemaakt. Naast het meldpunt heeft Thuiswinkel.org ook stroomlijning van het online betalingsverkeer hoog op de agenda staan, evenals het winnen van het vertrouwen van de consument. Dat eerste lijkt al aardig te lukken. Konden consumenten voorheen uit wel 20 verschillende manieren kiezen om te betalen, medio 2005 zijn dat er nog maar 5. De banken hopen zo een groter deel van de thuiswinkelmarkt naar zich toe te kunnen trekken. Momenteel is internetbankieren goed voor slechts enkele procenten van het betalingsverkeer. Op termijn zou dat wel eens kunnen stijgen naar 50%.
Reacties 0