Out-of-home verkoop in Belgie biedt zoetwarenfabrikanten goede kansen
Gepubliceerd op 20 december 2004 om 00:00
Hoewel de out-of-home verkoop van levensmiddelen in Belgie flink groeit, spelen zoetwarenfabrikanten hier onvoldoende op in. Dit blijkt uit onderzoek van het Belgische Food in Mind. De beste kansen bieden A- en B-locaties, waar 60% van de distributie plaatsvindt. Food in Mind onderscheidt drie groepen out-of-home: social catering, commercial catering en facilitaire catering. Onder social catering vallen scholen, gevangenissen en ziekenhuizen, onder commercial catering luchthavens en horeca en onder facilitaire catering woon- en tuincentra. In Belgie vindt ruim 30% van de voedselverkoop nu plaats via out-of-home kanalen, een verdubbeling vergeleken met tien jaar geleden. Er is nog volop ruimte voor groei. Zo hebben 2.154 van de in totaal 3.846 Belgische benzinestations een shop, maar kan de benzine meestal buiten de winkels afgerekend worden. Klanten naar binnen lokken biedt dus perspectieven. Verder zijn vending walls een interessant verkoopkanaal. Belgie telt 173.000 van dergelijke voedselautomaten met een jaaromzet van 520 miljoen euro. Jaarlijks groeit het aantal automaten waar producten gecombineerd aangeboden worden met 5%.
Reacties 0