Webwinkeliers zijn redelijk tevreden over hun ervaringen met iDeal. Het systeem maakt het mogelijk dat consumenten op het internet via hun eigen bankrekening kunnen betalen. De kosten van circa zeventig cent per transactie beoordelen winkeliers wel als erg hoog.

Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek van de economisch geografen Tania Rademaker en Mong-Nee Khaw van de Universiteit van Utrecht. Verder vinden de webwinkeliers de promotie van het betaalsysteem achterblijven. Het systeem wordt als veilig en snel beoordeeld.

Het klantenbestand van iDeal groeit snel, sinds de introductie in oktober 2005. Het telt nu bijna tweeduizend webwinkels. Circa dertien procent van de internetbetalingen verloopt inmiddels via iDeal. Naast de beperkte naamsbekendheid onder consumenten, bekritiseren de webwinkels de problemen die zich voordoen bij de installatie. De oprichters van iDeal zijn van mening dat grootschalige promotie zich niet terugverdient. Zij menen dat het effectiever is als de detaillisten zelf hun klanten op de hoogte brengen van de mogelijkheden van het betaalsysteem.