In twee jaar tijd klimt McDonald`s merkimago op tot oude niveau
Gepubliceerd op 23 december 2004 om 00:00
Twee jaar geleden leed het merk McDonald`s aan slijtage. Er kwam steeds meer aandacht voor de ongezonde eigenschappen van fastfood en de Big Mac verloor zijn populariteit. Door zich te richten op wat de consument vandaag de dag belangrijk vindt heeft het bedrijf kans gezien zijn merkimago zodanig te verbeteren dat de Happy Meals en Big Mac weer helemaal terug zijn. Advertising Age roept McDonald`s dan ook uit tot `Marketer of the year`. McDonald`s heeft zich de kritiek die het bedrijf over zich uitgestort kreeg aangetrokken en zowel maaltijden als ambiance aangepast. Gezond kwam op de voorgrond te staan en wist bovendien nieuwe doelgroepen aan te trekken. Inmiddels is de wereldwijde omzet in het jaar tot en met september 2004 met 7,9% gestegen. De marges liggen 15,4% hoger dan een jaar eerder. Bovendien heeft de herstelde reputatie van McDonald`s de gehele fastfoodsector een nieuwe impuls gegeven. De `makeover` van McDonald`s spoort concurrenten aan die aanpak te kopieren. Welk deel van het herstel van McDonald`s voor rekening komt van de producten en welk puur te danken is aan een handige marketingstrategie is vooralsnog onduidelijk.
Reacties 0