Schijf van vijf is terug van weggeweest

Voedingsdeskundigen hebben de aloude `schijf van vijf` weer uit de kast gehaald om de consument voor te lichten over gezonde voeding. De belangrijkste regels zijn `eet gevarieerd`, `eet niet teveel`, `eet weinig verzadigde vetten`, `eet veel groente en fruit` en `eet veilig`. Aan de hand van deze basisregels kunnen dietisten maatwerk aanbieden aan hun individuele clienten. De haalbaarheid van het advies staat hierbij op de eerste plaats: zo lust bijvoorbeeld lang niet iedereen vis.Volgens Gertjan Schaafsma, hoogleraar voeding en levensmiddelen aan de WUR, spelen er momenteel drie trends op voedingsgebied, namelijk gezond, gemakkelijk en genieten. Toch is het eetgedrag van veel Nederlanders zo ongezond dat hernieuwde aandacht voor de schijf van vijf geen overbodige luxe is. Met name de variatie in het voedingspatroon laat vaak te wensen over: `Als je aan voeding vitamines toevoegt, denkt de consument dat hij niet meer hoeft te varieren. Dat variatie regel 1 is, blijkt alleen al uit het simpele feit dat er 39 verschillende soorten vezels en je die alleen maar binnenkrijgt als je van alle schijfsegmenten eet.`

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!